Aptitlig vinnare från Norge

Orklas växande stall av lokalt och regionalt starka varumärken kramar ut en lönsamhet som är hög, konjunkturstabil och svårutmanad. Aktien handlas dessutom till oförtjänt rabatt.

Vad har Felix ketchup, OLW:s snacks, Kalles kaviar, Nutriletts bantningsmedel och Salvequicks plåster gemensamt? De är alla varumärken som kniper topplats inom sin kategori när svenska konsumenter fyller på mat- och förbrukningsvaror till hem och hus. De ägs också alla av Oslo­noterade Orkla, som byggt upp liknande styrkepositioner i våra nordiska grannländer, i Baltikum samt i delar av Central- och Östeuropa.

Orklas historia går över 350 år tillbaka. Ursprunget var ett gruvbolag och över tid blev koncernen ett av Norges mest inflytelserika konglomerat, inte minst inom tung basindustri. Efter avyttringar och noteringar av industriinnehav som Elkem, Gränges (köpråd i nummer 47/2018) samt Sapa har 2010-talet inneburit en allt tydligare fokusering mot en förvärvs- och förädlingsstrategi inom konsumtionsmärken.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här