Säljläge i kursvinnaren

Under sitt första år på börsen som eget bolag har nischaktören inom medicinteknik, Addlife, gjort en raketstart. Kurslyftet har gått för snabbt.

Sälj. För i dagarna ett år sedan skilde diversebutiken Addtech ut och lät separatnotera ett av sina affärsområden, medicinteknikrörelsen Addtech Life Science samt det då nytillkomna Medtech. Man­övern blev en lyckträff. Moderbolaget Addtech har sedan dess klättrat 19 procent på börsen till ett sammanlagt marknadsvärde om 9,4 miljarder kronor. Men den stora sensationen står avknoppningen Addlife för. Aktien har nästan dubblats och bolagets börsvärde uppgår till drygt 4 miljarder kronor.

Addlifes kundkrets utgörs av exempelvis laboratorier inom sjukvården, eller forsknings- och utvecklingsavdelningar på företag. Men med hela 85 till 90 procent av försäljningen inom offentligfinansierad verksamhet i nordiska länder är de naturliga tillväxtmöjligheterna begränsade.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Alligator Bioscience
Annons från VECKANS FÖRETAG