Simhallsgymmen lockar

Actics gymresa är inte utan risker, men säljaren IK lämnar några smulor på bordet vid noter­ingen.

Teckna. Actic är en gym- och badhuskedja som i slutet av januari hade över 218 000 medlemmar. Majoriteten av anläggningarna ligger i simhallar, vilka företrädelsevis är kommunägda. Badhus­inriktningen gör att ­Actic har mer närvaro på små och medelstora orter jämfört med storstadsfokuserade gymkonkurrenter. Geografiskt kommer över 90 procent av intäkterna från Norden, med tonvikt på Sverige och Norge. Därtill har koncernen ett litet men växande Tysklandssegment.

Tillväxtmålet är ambitiöst satt på lägst 5 procent per år organiskt, alltså utöver förvärv av fler mindre nordiska operatörer. Utöver marknadstillväxt vill ­Actic här fortsätta öka snittintäkten per kund. Så ska ske genom ökad försäljning av personliga tränartimmar och tilläggstjänster. Intäkten per anläggning kan gynnas av att locka in fler företag, friskolor och kommuner i kundlistan. Prismässigt ligger Actics erbjudande redan en bra bit över budgetsegmentet, med högre grad av personlig service.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets