Analys Simris Alg
Algerna blomstrar om Simris visar ny kärnkompetens
Det enskilt klart viktigaste för ett ungt bolag som knappt kommit igång med försäljningen är att det är en duktig och driven entreprenör som sitter bakom spakarna. Här tror vi att noteringsaktuella Simris Alg förtjänar ett högt betyg.
Grundare, storägare och vd Fredrika Gullfot gör ett gott intryck och verkar ha både bredden, passionen och affärsfokuset som krävs för att driva upp ett framgångsrikt företag.
Fredrika Gullfot är bland mycket annat doktor i bioteknik från KTH i Stockholm och det var där som algintresset blommade upp och ledde till grundandet av Simris Alg. På några år har bolaget gått från ingenting till att äga en stor anläggning i skånska Hammenhög för odling av alger. Med algerna som råvara producerar Simris Alg sedan en specialvariant av det populära hälsokostpreparatet Omega 3. Simris Algs produkter har i mycket liten skala börjat säljas i en handfull exklusiva butiker till priser som är chockerande höga. En årskonsumtion av Simris Algs Omega 3 kostar cirka 4 500 kronor mot runt 1 000 kronor för en standardprodukt från fiskolja som säljs i vanliga apotek och mataffärer.
Nu går Simris Alg till First North via en nyemission på cirka 50 Mkr. Efter noteringen kommer Simris ha en rejäl nettokassa som man menar ska räcka med råge för att både rampa upp produktionen ordentligt och komma igång med väsentlig försäljning som räcker för att göra bolaget kassaflödespositivt.
Bland annat via den korta bolagsfilmen nedan får man intrycket att Simris Alg har ett väldigt gediget produkt- och produktionsfokus.
Det är kemister, biologer och produktionsfolk som är knutna till verksamheten i skånska Hammenhög och dessutom verkar de vara besjälade av miljötänkande och en hälsosam livsstil.
Det är vackert så. Men det är olika saker att vara en duktig algbonde och att bygga ett internationellt premiumvarumärke.
Det finns en liten hajp runt noteringen av Simris Alg och vi tror att bolaget kommer fortsätta få fantastisk press och PR. Ungefär som artikeln i fredagens SvD.
De närmaste kvartalen så borde det hjälpa bolaget att både göra varumärket mer känt i Sverige och kanske också att hålla uppe intresset för aktien.
Men på längre sikt måste man alltså lyckas med något som är helt väsensskilt från vad Simris Alg hittills åstadkommit.
Börsvärdet efter notering blir nära 200 Mkr och årsintäkterna fram till nu är en hundradel av det. Väldigt grovt gissar vi att Simris måste hitta uppemot 20 000 trogna svenska kunder för att kunna gå runt.
Vi gillar bolaget men vi gillar inte alls avvägningen mellan risk och potential i aktien på lite sikt.
Men för den spekulativt lagde som enbart hoppas på ett snabbt “IPO-kursryck” kan aktien vara värd att teckna via Nordnet eller Remium senast måndag.
Fördjupad analys Simris Alg
Simris Algs affärsmodell
Simris Alg producerar och säljer Omega 3 utvunnen ur odlade alger. Bolaget är verksamt genom hela värdekedjan och odlar alger i egen anläggning. Ur algerna utvinns Omega 3 som säljs under bolagets lyxprissatta varumärke Simris Alg. Produkterna säljs i den egna online-butiken samt via återförsäljare som NK och exklusiva träningscenter, spaanläggningar och ekobutiker. I dagsläget finns ett 20-tal återförsäljare. En rekommenderad månadsförbrukning av Simris Algs billigaste Omega 3-produkt krängs för saftiga 370 kronor, vilket är mångfalt mer än vanliga Omega 3-produkter. Man kan tänka sig att målkunden är någon som bryr sig om både miljö och hälsa och inte ser pengar som en bristvara. Utöver de egenproducerade Omega 3-produkterna säljer Simris en del andra algbaserade livsmedel och kosttillskott där bolaget köper in innehållet från andra leverantörer men marknadsför och säljer under eget varumärke.
Simris Algs marknad
Marknaden för Omega 3-tillskott är stor och växande. 2014 uppgick marknaden i konsumentledet till 4,1 miljarder dollar. Traditionellt utvinns Omega 3 ur fiskolja. Efterfrågan är dock stor och utbudet begränsat, och man talar därför om att ”peak fish oil” (peak oils mindre kända kusin) skulle kunna inträffa snart. Då skulle produktionen av fiskolja inte längre räcka till för att möta efterfrågan. Därför argumenterar Simris Alg för att Omega 3-produktion via alger är skonsammare för miljön och minskar risken för utfiskning. Men man ska komma ihåg att av den totala fiskoljeproduktionen är det bara ett par procent som faktiskt konsumeras av människor medan resterande används som fisk- och djurföda. Fiskbeståndet står och faller därför knappast på grund av Omega 3-utvinning, även om all utveckling till det bättre givetvis är bra.
Produktion av Omega 3 via alger är betydligt dyrare än utvinning från fiskolja. Att köpa in färdig Omega 3 från alger kan vara runt fem gånger dyrare jämfört med att köpa in Omega 3 från fiskolja. Simris kommer således inte konkurrera med kosttillskottskedjor och apotek som säljer vanlig fiskoljeproducerad Omega 3 (och gör det betydligt billigare än Simris). Här måste man snarare tro på att det finns ett kundsegment som är tillräckligt medvetna för att vara villiga att betala ett betydligt högre pris för algutvunnen Omega 3.
Det finns ett fåtal större konkurrenter som också utvinner Omega 3 ur alger, där framför allt nederländska Royal DSM kan nämnas. DSM förvärvade 2010 Martek Biosciences som på 90-talet upptäckte den algstam som kan producera Omega 3. DSM har idag över 80 procent av marknaden, men har en affärsmodell som är mer fokuserad mot produktion i stor skala för försäljning i bulk till livsmedelsföretag. Simris fokuserar mer direkt på slutkunden i premiumsegmentet av marknaden och prissätter därmed sina produkter högre än många konkurrenter.
Simris Algs strategi och mål
Under 2016 ska lanseringen av Omega 3-produkterna fortgå. De kommer säljas i den egna webbutiken som ska vidareutvecklas och rikta sig mot såväl svenska kunder som mot internationella marknader som USA, Australien och Sydkorea. Även nätverket av återförsäljare ska expanderas internationellt.
På kort sikt är målsättningen att nå positivt kassaflöde i slutet av 2017 och positivt rörelseresultat från 2018. Fram till dess räknar bolaget med att behöva använda ungefär en fjärdedel av emissionslikviden på 50 miljoner kronor för att hålla verksamheten vid liv. Resterande 75 procent av likviden ska användas för investeringar i ytterligare produktionskapacitet och satsningar på försäljning och marknadsföring.
Anläggningen där odling och tillverkning bedrivs är skalbar och kan expanderas. Den initiala kapaciteten om 4 000 liter kommer till sommaren ha utökats till 119 000 liter. Med hjälp av emissionslikviden finns sedan möjligheten att ytterligare bygga ut kapaciteten till 234 000 liter. Produktionen av Omega 3 ska då motsvara 5 procent av den svenska marknaden. Bolaget ser även framför sig ytterligare lanseringar av nya produkter fokuserade mot specifika kundgrupper. I dagsläget säljer Simris exempelvis Omega 3-produkter för mödrar och atleter.
På längre sikt vill Simris Alg etablera sig som en internationell aktör på marknaden för Omega 3, med en vision om en andel på 5 procent av den globala marknadens värde. För att detta ska uppnås krävs dock att Simris skaffar sig distributörer eftersom det vore helt fel fokus att Simris själva försöker betjäna enskilda butiker runtom i världen.
Simris Algs aktie
Börsnoteringen kan tecknas till och med 11:e april genom Nordnet och Remium. Det är en ren kapitalanskaffning där 50 miljoner kronor ska tas in – inga befintliga aktier erbjuds till försäljning. Totalt emitteras drygt 2,7 miljoner nya aktier som säljs för 18,50 kronor styck. Med totalt 9,5 miljoner aktier efter erbjudandet sätter det ett värde på bolaget om 176 miljoner kronor (eller 125 miljoner kronor innan emissionslikviden tillförs). Av de 50 miljoner kronor som ska plockas in har befintliga och externa investerare redan åtagit sig att teckna för 12 miljoner kronor.
Största ägare i bolaget är vd och grundare Fredrika Gullfot med 14 procent av bolaget. Näst största ägare är det privata bolaget FV Group och därefter finns ett antal olika privatinvesterare och personer som engagerat sig i verksamheten.
Tidigare aktieanalyser:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.