Bilia: Rullar på men risk för tillväxtkrock

Bilkedjan Bilia har ett bra år bakom sig. Serviceaffärer rullar på men utsikterna för bilförsäljningen är mer ovissa.
Bilia: Rullar på men risk för tillväxtkrock - Bilia1
Bilkedjan Bilia driver över 130 anläggningar runt om i Europa. Fokus är på Sverige och Norge som står för absoluta majoriteten av intäkterna.
Bilia
Börskurs: 108,50 kr Antal aktier: 101,1 m
Börsvärde: 10 919 Mkr Nettoskuld: 3 875 Mkr inklusive IFRS 16
VD: Per Anders Avander Styrelseordförande: Mats Qviberg

Bilkedjan Bilia (108 kr) säljer bilar från varumärken som Volvo, Renualt och Dacia. Koncernen säljer både nya och begagnade personbilar och transportbilar samt finansieringstjänster, försäkring och tillhörande service. Just serviceaffärer är en viktig del för Bilia, inte minst lönsamhetsmässigt. Senaste året kommer ungefär 70 procent av vinsten från denna affär. Därutöver har Bilia även en mindre verksamhet inom försäljning av drivmedel.

Koncernen har cirka 130 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien. Utöver det driver bolaget dessutom nätauktionssajten Netbil.se. Största delen av försäljningen kommer från Norden. Huvudkontoret ligger i Göteborg och Bilia har cirka 5000 anställda. Största ägare är Investmentbolaget Öresund tillsammans med Familjen Qviberg.

Börsplus huvudscenario 2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 28 382 28 500 29 070 29 361
 – Tillväxt +3,2% +0,4% +2,0% +1,0%
Rörelseresultat 943 1 140 1 163 1 174
 – Rörelsemarginal 3,3% 4,0% 4,0% 4,0%
Resultat efter skatt 734 811 847 865
Vinst per aktie 7,27 8,00 8,40 8,60
Utdelning per aktie 4,75 4,80 4,85 4,90
Direktavkastning 4,4% 4,4% 4,5% 4,5%
Avkastning på eget kapital 27% 26% 25% 23%
Operativt kapital/omsättning 11% 10% 10% 10%
Nettoskuld/EBIT 1,7 1,0 0,7 0,4
P/E 14,9 13,6 12,9 12,6
EV/EBIT 15,7 13,0 12,8 12,6
EV/Sales 0,5 0,5 0,5 0,5

Första nio månaderna 2019 minskade försäljningen med cirka 1 procent på koncernnivå. För jämförbara verksamheter och justerat för valutakurseffekter minskade omsättningen med 5 procent.

På affärsområdesnivå var utvecklingen följande:

Bilia Q1-Q3 2019 Service Bilaffär Drivmedel Bilia koncern
Omsättning 5024 Mkr 16 101 Mkr 1007 Mkr 21 105 Mkr
Tillväxt 8% -4% 4% -1%
Andel av total omsättning 23% 73% 5%
Operativt rörelseresultat ex IFRS 16 612 Mkr 199 Mkr 23 Mkr 793 Mkr
Operativ rörelsemarginal 12,2% 1,2% 2,3% 3,80%
Andel av operativt resultat 73% 24% 3%

Den viktiga serviceaffären växte 8 procent årets tre första kvartal. Det är stabilt. Även den operativa rörelsemarginalen, som Bilia lyfter fram, steg drygt en procentenhet till 12 procent. Detta segment stod som sagt för ungefär 70 procent av resultatet.

Vid utgången av det tredje kvartalet hade Bilia 110 000 serviceabonnemang. Det är en ökning med 7000 jämfört med motsvarande period året innan. Bolagets långsiktiga mål är 130 000 abonnemang.

Under tredje kvartalet förvärvade Bilia en däckhotellsleverantör. Alltså ett bolag som sysslar med att byta och sedan förvara däcken. Under 2018 förvarades cirka 311 000 däck på 76 däckhotell i Sverige och Norge. Vid utgången av tredje kvartalet var motsvarande siffra 314 000 (292 000). Det långsiktiga målet är 600 000 däck.

Utvecklingen för respektive affärsområde på kvartalsbasis finns i diagrammet nedan.

Den traditionella bilhandeln är viktig ur försäljningssynpunkt och vi har i våra tidigare analyser resonerat om att denna verksamhet fungerar som en slags inkastare till den lönsamma serviceaffären.

Första nio månaderna sjönk omsättningen för bilaffären med 4 procent till drygt 16,1 miljarder kronor. Det operativa rörelseresultatet minskade med 30 Mkr om vi exkluderar effekterna från redovisningseffekterna av IRFS 16 som infördes 1 januari 2019. Marginalen landande på 1,2 procent (1,4). Så länge marginalen håller sig över 1 procent är det en godkänd nivå. Ur börssynpunkt kommer dessa vinster sannolikt aldrig få särskilt hög värdering.

Dynamiken inom bolagets drivmedelsaffär är ungefär densamma. Det handlar enligt oss mer om att upprätthålla en god servicenivå i anslutning till anläggningarna snarare än att bolagets ska tjäna storkovan på drivmedel.

Bilia verkar satsa en alltmer på att att försäljningen av begagnade bilar. Och alla som äger en lite äldre bil vet att dessa ofta kräver ännu mer service. Nya typer av bilar i form av elbilar, hybrider etc är också en viktig del av erbjudandet.

Bil Swedens hemsida finns olika typer av statistik över hur nyregistreringar utvecklas för den som är extra intresserad av detta. I november höjde Bil Sweden sin prognos för antalet nyregistreringar från 335 000 bilar till 345 000 stycken. En anledning är höjda fordonsskatter för vissa typer av fordon som slår in efter årsskiftet. Analytikerkollektivet som följer Bilia regelbundet räknar med att Bilia ökar bilförsäljningen med cirka 9 procent i fjärde kvartalet 2019 jämfört med året innan.

Framöver skissar vi på att Bilia växer omsättningen med ungefär 2 procent årligen. Vi räknar med att bilaffären stagnerar något till följd av växande osäkerhet kring effekten av höjda fordonsskatter. Samtidigt ser vi fortsatt goda möjligheter för Bilia att växa serviceaffären.

Marginalmässigt räknar vi med en att rörelsemarginalen är oförändrad på 4 procent under prognoshorisonten. Använder vi en multipel på 11 gånger rörelsevinsten finns en uppsida på cirka 20 procent på radarn ett par år ut.

I slutet på oktober meddelade Bilia att bolaget kommer återköpa 1 miljon egna aktier. I samband med finanskrisen 2008 var rörelsemarginalen nere vid nollstrecket. Samtidigt har Bilia aldrig redovisat förlust under ett enskilt räkenskapsår. Det imponerar. Men om konjunkturen viker ned så är samtidigt nedsidan relativt stor (pessimistiskt scenario).

Lite kul kuriosa är att Bilia har en anställningsavtal med bolagets VD som löper som ett slags kontrakt. I somras förlängde VD Per Avander sitt kontrakt till 2026. Det tyder på att Bilia byggs med långsiktighet, vilket vi gillar.

Börsplus slutsats

Bilia har en intressant serviceaffär som är växande med fina marginaler. Utsikterna inom den betydligt större bilaffären är mer svårbedömda på både kort och lång sikt. Använder vi en multipel på 11 gånger rörelsevinsten finns en uppsida på 20 procent ett par år ut. Det är okej, men samtidigt ser vi betydligt större uppsida i andra bilrelaterade innehav och rådet för Bilia blir således neutral.

Vi ser betydligt större uppsida i Mekonomen som också återfinns i Börsplus Portfölj.

Bilia tio största ägare Andel
Investment AB Öresund 8,74%
Mats Qviberg 5,25%
Anna Engebretsen 4,79%
Eva Qviberg 4,10%
Swedbank Robur Fonder 3,89%
Norges Bank 3,16%
Jacob Qviberg 2,74%
SEB Fonder 2,66%
Bilia AB 2,59%
Dimensional Fund Advisors 2,43%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF