Analys Husqvarna
Husqvarna: Ribban ligger högt
För ett halvår sedan satte vi köp på Husqvarna (70 kr). Maskin- och verktygstillverkaren håller just nu på med en enorm omstrukturering med syftet att avveckla en stor del av bolagets konsumentaffär, Consumer Brands. Verksamheten som berörs finns framför allt i Nordamerika och vår tidigare analys om den saken kan läsas här.
Consumer Brands har underpresterat i många år och idén är nu att avveckla runt 3 miljarder kronor av den mest prispressade försäljningen. Resten av affärsområdet (knappt 6 miljarder i omsättning) kommer sedan slås samman med bolagets övriga verksamhet.
Ambitionen är att ”nya” Husqvarna ska bli marknadsledande inom skogs- och trädgårdsprodukter (Husqvarna), trädgårdsverktyg och bevattningsprodukter (Gardena) samt maskiner och diamantverktyg till byggnads- och stenindustri (Construction). Fokus kommer att ligga på professionella slutanvändare som kräver bra service och köper sina produkter i fackhandeln.
AFFÄRSOMRÅDEN FÖRE AVVECKLING | Husqvarna | Gardena | Construction | Consumer Brands (AVVECKLAS) |
Omsättning 2018 | 19,8 mdr | 6,8 mdr | 5,8 mdr | 8,7 mdr |
Rörelsemarginal 2018 | 11,5% | 11,6% | 12,4% | -3,5% |
Dagens bokslut är den tredje svaga rapporten i rak vilket summerar till ett klent 2018. Det varma vädret samt tullar och stigande råvarukostnader är huvudsakliga förklaringsfaktorer.
Utöver det har Husqvarna reserverat 1,2 miljarder kronor i omstruktureringskostnader för avveckling av konsumentaffären.
HUSQVARNA | 2018 | 2017 |
Omsättning | 41 085 Mkr | 39 394 Mkr |
– valutajusterad tillväxt | + 2% | + 7% |
Rörelsemarginal före jämförelsestörande poster | 7,9% | 9,6% |
Rörelsemarginal efter jämförelsestörande poster | 5,0% | 9,6% |
Resultat per aktie | 2,12 kr | 4,62 kr |
Positivt är att Husqvarna nu tagit den absoluta majoriteten av alla planerade omstruktureringskostnader och kommit en bra bit på vägen i att anpassa tillverkningskapaciteten till lägre volymer. Enligt ledningen innebär det att avvecklingen börjar ge positiv effekt på rörelseresultatet redan nu.
Om vädergudarna inte går emot bolaget bör rörelsemarginalen närma sig målet om 10 procent i år. I tabellen nedan tänker vi oss detta, samt att Husqvarna lyckas avveckla Consumer Brands enligt plan och nå de kostnadsbesparingar som kommunicerats.
Husqvarna | |||
Börskurs: | 70,00 | ||
Antal aktier (miljoner): | 572,4 | ||
Börsvärde: | 40 068 Mkr | ||
Nettoskuld: | 7 932 Mkr | ||
VD | Kai Wärn | ||
Styrelseordförande | Tom Johnstone | ||
SvD Börsplus huvudscenario | |||
2019E | 2020E | 2021E | |
Omsättning | 40 750 | 40 750 | 41 973 |
– Tillväxt | 0% | 0% | 3% |
Rörelseresultat | 3 871 | 4 075 | 4 197 |
– Rörelsemarginal | 9,5% | 10,0% | 10,0% |
Resultat efter skatt | 2 660 | 2 914 | 3 065 |
Vinst per aktie | 4,65 | 5,09 | 5,35 |
Utdelning per aktie | 2,25 | 2,50 | 2,75 |
Direktavkastning | 3,2% | 3,6% | 3,9% |
Operativt kapital/omsättning | 41% | 41% | 41% |
Nettoskuld/EBIT | 1,3 | 0,9 | 0,6 |
P/E | 15,1 | 13,7 | 13,1 |
EV/EBIT | 11,7 | 10,7 | 10,1 |
EV/Sales | 1,1 | 1,1 | 1,0 |
Vi räknar däremot inte med ytterligare marginalförbättring efter 2020. Det som skulle kunna ändra den bilden är exempelvis om batteridrivna produkter och robotgräsklippare börjar göra mer ordentligt avtryck i omsättning och lönsamhet.
Att nå högre marginaler ter sig inte heller helt orimligt givet att flera direkta konkurrenter tjänar bortåt 15 procents rörelsemarginal. Men vi räknar inte med något sådant här och nu.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2019E | EV / Ebit 2019E | EV / Sales 2019E | Ebit-marginal 2019E % | Årlig tillväxt i omsättning 2018-2020 % |
Husqvarna | -12,7 | 14,3 | 11,3 | 1,1 | 10,1 | -0,2 |
Stanley Black & Decker | -19,8 | 15,1 | 11,4 | 1,6 | 13,7 | 3,6 |
Briggs & Stratton | -41,6 | 11,2 | 10,8 | 0,4 | 3,8 | 3,1 |
Toro | -6,3 | 20,3 | 15,7 | 2,3 | 14,5 | 5,3 |
Makita | -23,9 | 17,6 | 10,6 | 1,8 | 16,7 | 3,4 |
Yamabiko | -34,8 | 9,2 | 8,1 | 0,5 | 5,9 | 3,6 |
Fiskars | -25,6 | 14,9 | 9,4 | 0,9 | 9,4 | 2,1 |
Genomsnitt | -23,5 | 14,7 | 11,0 | 1,2 | 10,6 | 3,0 |
Källa: Factset |
Snarare tror vi det finns risk att de analytiker som följer bolaget ligger för högt i sina estimat. Prognosproffsen räknar med att Husqvarna når närmre 11,5 procents rörelsemarginal redan 2020. Det tror vi är på tok för högt och risken finns att kursen pressas när verkligheten kommer ikapp.
Tullar och högre råvarupriser är fortsatt en osäkerhetsfaktor och det återstår att se hur väl bolagets aviserade prishöjningar biter. Prisjusteringarna sker också med viss eftersläpning så det finns fortfarande risk att första kvartalet blir något av en besvikelse.
Vi vacklar lite mellan ett köp och ett neutralt råd. Värderar vi Husqvarna till 12 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) finns en uppsida på knappt 30 procent i aktien. Det är tillräckligt bra för att man ska kunna överväga ha aktien i portföljen.
Samtidigt är mycket framgång inbakat i förväntningarna och jobbet ska fortfarande göras. Här och nu väljer vi att slopa köprådet.
Husqvarnas 10 största ägare | Kapital | Röster |
Investor | 16,8% | 33,0% |
Lundbergföretagen AB | 7,5% | 25,1% |
Didner & Gerge Fonder | 6,5% | 3,4% |
Handelsbanken Fonder | 5,5% | 2,0% |
Swedbank Robur Fonder | 4,2% | 1,5% |
Andra AP-fonden | 2,8% | 1,0% |
Lannebo Fonder | 2,0% | 1,6% |
BlackRock | 2,0% | 0,7% |
Vanguard | 2,0% | 0,7% |
AMF Försäkring & Fonder | 1,6% | 0,6% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.