Jetpak: Dags för aktien att leverera

Transportbolaget Jetpak noterades på börsen i vintras och handlas fortfarande under noteringskursen. Jetpak är lågt värderat och även om man är konservativ så är det inte svårt att se bra uppsida i aktien.
Jetpak: Dags för aktien att leverera - jetpak
Jetpak erbjuder logistiktjänster för kunder med akuta transportbehov över längre distanser – där flygfrakt är en lämplig lösning. Det kan till exempel vara ett tillverkande företag som snabbt behöver få fram en reservdel till en maskin som gått sönder.

Jetpak (44,20 kr) erbjuder transport och logistiktjänster med fokus på tidskritiska expressleveranser i Norden. Kunderna utgörs huvudsakligen av företagskunder i olika branscher.

Bolaget grundades 1979 och noterades på First North strax innan jul i fjol. Jetpak har idag cirka 210 anställda. Huvudkontoret ligger i Solna.

Vi skrev en analys i samband med noteringen som finns länkad här bredvid. Då landade vi i en neutral hållning.

Jetpak
Börskurs: 44,20 kr
Antal aktier (miljoner): 12,0
Börsvärde: 530 Mkr
Nettoskuld: 211 Mkr
VD Kenneth Marx
Styrelseordförande John Dueholm
SvD Börsplus huvudscenario
2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 827 860 886 912
– Tillväxt 2,7% 4,0% 3,0% 3,0%
Rörelseresultat 67 86 89 91
– Rörelsemarginal 8,1% 10,0% 10,0% 10,0%
Resultat efter skatt 14 65 62 65
Vinst per aktie 1,13 5,40 5,20 5,40
Utdelning per aktie 0,00 2,00 2,50 3,00
Direktavkastning 0,0% 4,5% 5,7% 6,8%
Avkastning på eget kapital 3% 11% 10% 10%
Operativt kapital/omsättning -26% 5% 5% 5%
Nettoskuld/EBIT -0,6 1,8 1,3 0,9
P/E 39,0 8,2 8,5 8,2
EV/EBIT 11,0 8,6 8,4 8,1
EV/Sales 0,9 0,9 0,8 0,8

Verksamheten är organiserad i två affärsområden. Express Ad-hoc samt Express Systemized.

  • Express Ad Hoc – tillhandahåller tjänster för plötsliga och brådskande transportbehov. Här är prisbilden högre då kunderna är i större behov av leverans under samma dag. Segmentet stod för 50 procent av intäkterna Q1 2019. Täckningsbidraget var 46 procent (45 procent på helåret 2018).
  • Express Systemized – återkommande brådskande transportbehov. Här skräddarsys lösningar åt kund som har planerbart behov av snabb transport. Segmentet stod för den andra hälften av omsättningen i första kvartalet. Här är prisbilden betydligt lägre då transporterna är planerade på ett annat vis. Täckningsbidraget var 22 procent i Q1 och 21 procent på helårsbasis 2018. Täckningsbidraget på koncernnivå är cirka 35 procent.

Logistikbranschen är generellt sett ganska konkurrensutsatt. Trots detta har Jetpak uppvisat rörelsemarginaler omkring 10 procent de senaste åren. Det är bra.

En förklaring till den goda marginalbilden är bolagets egenutvecklade IT-plattform JENA som kopplar samman alla partners i logistikkedjan. Exempelvis beräkningar av distanser, flygavgångar, transportalternativ, övervakning etc. Det egna IT-systemet tror vi kommer visa sig vara en viktig konkurrensfördel även framöver.

Utöver detta så finns en del andra operativa fördelar så som de långa kundrelationerna. Kundbasen är dessutom väldiversifierad. Inom Express Ad Hoc har bolaget cirka 11 000 kunder samt cirka 600 kunder inom Express Systemized.

Konkurrenterna utgörs av bolag som till exempel Postnord, Bring, DHL och Schenker. Inom express och kurirförsändelser utmärker sig Bring, Carrier, TNT och DHL.

En skillnad relativt de större aktörerna är att Jetpak hanterar varje försändelse för sig. Medan större bolag som Postnord och DHL skickar försändelserna till ett centrallager för att samordna transporterna. Jetpak har tillgång till drygt 25 olika flygbolag och 4000 avgångar dagligen.

Jetpak uppskattar själva att de har cirka 80 procent marknadsandel i Norden för ”samma-dag-leverans”. Marknaden är värd cirka 300 Mkr. Således ingen gigantisk marknad. Det totala segmentet som Jetpak adresserar är värt ungefär 13 miljarder kronor med en tillväxt på 5 procent årligen.

Sammanfattningsvis finns en del saker som vi gillar med Jetpak:

  • Stark marknadsposition inom samma-dag-leveranser
  • Kapitalsnål affärsmodell
  • Det egenutvecklade affärssystemet

Omsättningen under första kvartalet 2019 ökade med 8 procent. Varav 6,2 procent var organisk tillväxt. Jetpak valde att stänga ned bolagets verksamhet i Holland under Q1 2019. Den holländska marknaden bidrog med 1,8 Mkr i omsättning i kvartalet relativt 11,8 Mkr året innan. Anledningen till nedstängningen var att Jetpak vill fokusera på marknader med större intjäning.

Rörelsemarginalen på koncernnivå för Jetpak var 10,2 procent (9,1) under Q1 2019.

I samband med rapporten uppgav bolaget att konkurrensen är mer eller mindre oförändrad på Jetpaks huvudmarknader. Men att tendensen att minska servicetäckningen hos postbolagen i Norden verkar gynna Jetpak och övriga expressleverantörer i allmänhet.

I slutet av april genomfördes en strejk bland SAS-piloterna. Vi tror inte detta har haft någon signifikant påverkan på Jetpaks verksamhet under andra kvartalet.

Jetpak finansiella mål Målsättning Utfall Q1 2019
Omsättningsmål Minst 5% årlig organisk tillväxt 6,2%
Marginalmål 12% Ebita-marginal 10,3%
Skuldsättning Nettoskuld/Ebitda understiga 2,5x 2,2

Vi räknar med att Jetpak växer ungefär 3 procent årligen de kommande åren samt att rörelsemarginalen är oförändrad på 10 procent. Andra noterade logistikbolag på börsen värderas i regel inte särskilt högt. En multipel på 9 gånger rörelseresultatet ger en uppsida på cirka 50 procent.

I det optimistiska scenariot räknar vi med att såväl tillväxt som rörelsemarginal stärks ytterligare. Då är aktien en dubbleringskandidat.

Risken är att konkurrensen ökar med prispress som följd (pessimistiskt scenario). Verksamheten får i någon mån ändå anses vara ganska cyklisk.

Huvudägare i Jetpak är det danska riskkapitalbolaget Polaris. Vd Kenneth Marx äger aktier för cirka 3 Mkr. I övrigt finns inget större insynsägande i bolaget. Det är ett litet minus.

Börsplus slutsats

Jetpak framstår som ett välmående bolag på en konkurrensutsatt men växande marknad. Bolaget har en stark marknadsposition inom tidskritiska ”samma-dag-leveranser” och inträdesbarriärerna på marknaden är högre än vad man initialt kan ana.

Minuset är att likviditeten i aktien är usel. En multipel på 9 gånger rörelseresultatet ger en fin uppsida på cirka 50 procent. Det tycker vi är attraktivt och kompenserar tillräckligt för de risker som finns. Rådet blir således köp.

Jetpak tio största ägare Andel
Polaris Private Equity 38,26%
Paradigm Capital Value Fund SICAV 11,75%
Paradigm Capital Value LP 6,76%
Nordnet Pensionsförsäkring 6,49%
Skandia Fonder 4,63%
Nordic Cross Asset Management 2,28%
Erik Penser Fonder 2,11%
Peter Lindell 2,03%
Taaleritehtaan Rahastoyhtiö Oy 1,67%
Alfred Berg Fonder 1,64%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från AMF
Annons från Envar Holding AB