Skördar amerikanska framgångar

Swedish Match har på två år tiofaldigat leveranserna av nikotinportionsprodukten ZYN på den amerikanska marknaden. Det har gjort avtryck i omsättning och rörelsemarginal – och i bolagets aktie.
Skördar amerikanska framgångar - Swedish Match ZYN
Portionssnus utan tobak men med nikotin växer kraftigt. Swedish Match varumärke ZYN dominerar den amerikanska marknaden med över 70% marknadsandel.

Swedish Match (702 kr) är marknadsledande inom snus i Skandinavien med varumärken som General, Göteborgs Rapé, Ettan, med flera. Bolaget har också stor verksamhet i USA inom tuggtobak, cigarrer och amerikanskt snus (moist snuff). Samt global tillverkning av produkter som tändstickor och tändare.

Bolaget har senaste åren växt kraftigt inom så kallade nikotinportioner – det vill säga portionssnus med nikotin men utan tobak. Swedish Match varumärke ZYN är klar marknadsledare i USA och framgången har lyft såväl tillväxt som marginaler.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets