Förvärvaren får grönt ljus

ANALYS Green Landscaping är en snabbväxande förvärvsmaskin med en tydlig idé: konsolidera den fragmenterade marknaden för skötsel av utemiljöer. Affärsvärlden ser ett försiktigt värderat tillväxtbolag.

KÖP Ett år har förflutit sedan riskkapitalbolaget FSN Capital satte Green Landscaping på börsen, ett bolag som tillhandahåller tjänster inom utemiljöskötsel för såväl privata som kommunala kunder. Målet är att konsolidera den fragmenterade branschen och bli den största aktören inom området.

Marknaden verkar tro på affärsidén: på ett år har aktien seglat upp från noteringskursen 21 kronor och handlas i dag på stabila nivåer kring 30 kronor. Även bolagets vd Johan Nordström fortsätter att uttrycka sitt förtroende för bolaget – senast i mars ökade han sitt ägande i bolaget. Nordström är i dag tredje största ägare, bara styrelseledamoten Staffan Sahlén och största ägaren Byggmästare Anders J Ahlström, som leds av förre HQ-vd:n Stefan Dahlbo, ligger högre upp i ägarlistan.

Sedan Green Landscaping grundades 2009 har tillväxt varit högt prioriterat. Att vara störst är inte alltid bäst, men på en marknad där drygt 40 procent av konkurrenterna omsätter mindre än 10 miljoner kronor om året, blir det svårt att uppnå samma effektivitet och skalfördelar som Green Landscaping, som omsatte 1,2 miljarder i fjol.

Tanken är att bolaget ska fortsätta växa både organiskt och genom nya förvärv. I dag finns ungefär 6 300 företag som är verksamma inom skötsel av utemiljö, men det är de 100 största företagen, med omsättning över 100 miljoner kronor, som är Green Landscapings främsta förvärvsobjekt. Via dessa förvärv kan bolaget tillföras mogna kontrakt, med både privata och kommunala kunder, som inte tagits på offensiva priser och har stor sannolikhet till förnyelse.

Målet om en 20-procentig tillväxt per år har hittills överträffats – med råge. Under 2018 växte bolaget med 48 procent, där 40 procentenheter kom från just förvärv. I slutet av det fjärde kvartalet genomförde Green Landcaping sitt hittills största förvärv, då konkurrenten Svensk Markservice köptes upp för 398 miljoner kronor, motsvarande en förvärvsmultipel på 7,7 gånger ebita-resultatet.

Utöver Svensk Markservice har också det mindre skånska bolaget Mark & Miljö köpts in. De två nya bolagen omsatte tillsammans drygt 870 miljoner under fjolåret, att jämföra med Green Landscapings totala omsättning på drygt 1,2 miljarder kronor för helåret.

På lönsamhetssidan var fjolåret tyngre, med röda siffror på sista raden. Resultatet tyngdes dock av stora engångsposter hänförliga till börsnoteringen samt förvärvskostnader. Justerat för dessa var rörelsemarginalen 3,9 procent. Efter ett förvärvstungt 2018 blir fokus under 2019 att lyfta lönsamheten, meddelade vd Johan Nordström i bokslutet.

Precis som för tjänsteföretaget Coor, verksamt inom bland annat fastighetsunderhåll och städning, så varierar tillväxten ofta mellan kvartalen. Dessutom tenderar lönsamheten att försvagas när bolaget växer och vice versa. Även om Green Landscaping inte verkar inom en helt jämförbar bransch har Coor vissa likheter med bolaget, inte minst det initiala tillväxtfokuset att bli störst inom sitt skrå.

Green Landscapings tillväxt värderas lågt. Marknaden verkar knappt ha tagit notis om de nya förvärven, som gör att bolaget redan nu närmar sig 2 miljarder i omsättning för 2019.

På Affärsvärldens estimat, där vi inte räknar in några ytterligare förvärv för 2019, hamnar p/e-talen således på lockande 14,2 respektive 12,9 för 2019 respektive 2020.

Med ett ökat fokus på lönsamhet i verksamheten har Green Landscaping potential att bli ett Coor för grönområdena. Ett köp för den långsiktiga portföljen.

 

!function(e,t,s,i){var n=”InfogramEmbeds”,o=e.getElementsByTagName(“script”)[0],d=/^http:/.test(e.location)?”http:”:”https:”;if(/^/{2}/.test(i)&&(i=d+i),window[n]&&window[n].initialized)window[n].process&&window[n].process();else if(!e.getElementById(s)){var r=e.createElement(“script”);r.async=1,r.id=s,r.src=i,o.parentNode.insertBefore(r,o)}}(document,0,”infogram-async”,”https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js”);

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Alligator Bioscience
Annons från VECKANS FÖRETAG