Gjutet köp i verkstan

ANALYS Affärsvärlden ser köpläge i en av börsens mer nischade fordonsunderleverantörer.
sintercast

KÖP Efter betydligt mer än sju svåra år har det på senare tid lossnat ordentligt för Sintercast, som grundades 1983, sattes på börsen redan 1993 och nådde positivt kassaflöde först 2007. Bolaget levererar gjuteriteknik och är indirekt underleverantör till bland annat två av fem motoralternativ i USA:s mest populära bilmodell: Fords F-serie. Och det med bruttomarginaler som ligger närmare 80 procent.

Sintercast är specialiserat på kompaktgrafitjärn, en sorts gjutjärn som uppfanns av misstag på 40-talet. Med tiden har intresset för materialet ökat då dess egenskaper lämpar sig för applikationer med höga nivåer av både termisk (värme) och mekanisk påfrestning, som till exempel motorblock.

Bolaget hävdar att kompaktgrafitjärn är minst 75 procent starkare och 45 procent styvare än gråjärn och aluminium samtidigt som det har betydligt högre hållfasthet vid höga temperaturer. För ett motorblock betyder det lägre vikt än med gråjärn och kortare längd än med aluminium. Problemet har varit att det är svårt att gjuta kompaktgrafitjärn och det är här Sintercasts lösningar för analys och styrning av gjuteriprocessen kommer in i bilden.

Affärsmodellen är attraktiv. Sintercast säljer eller hyr ut en maskin till gjuteriet och tar sedan ut en årlig licensavgift för mjukvara samt ger service. Den absoluta huvuddelen av intäkterna, över 90 procent på rullande 12 månader, kommer dock från förbrukningsmaterial samt den produktionsavgift som bolaget tar ut per producerat ton. Dessa intäkter är konjunkturberoende eftersom produktionen av motorblock följer produktionen av bilar, men bolaget har i viss mån möjlighet att trotsa konjunkturen genom att antalet motormodeller som görs i kompaktgrafitjärn ökar.

Det finns dock även en mer strukturell motvind för Sintercast. Kompaktgrafitjärn används mest i dieselmotorer, som åtminstone på personbilssidan nu går en osäker framtid till mötes. Med exempel som att flera stora städer planer på att förbjuda diesel inne i stadskärnorna börjar det bli alltmer säkert att dieselns andel av nybilsförsäljningen kommer att minska. Men även om totalmarknaden minskar så kan Sintercast, precis som med konjunkturen, kompensera genom att öka sin marknadsandel. I det fjärde kvartalet väntas exempelvis serieproduktion av även raka dieselmotorer inledas.

I ett bredare perspektiv går det att argumentera för att förbränningsmotorn som sådan är i strukturell nedgång i en tid då drivlinorna ska elektrifieras. Elbilens marknadsandel är dock än så länge försumbar och en stor andel av de nya miljövänligare bilarna bedöms bli hybrider. Att motorn i en hybrid måste vara mer kompakt gynnar kompaktgrafitjärnet, varför Sintercast väljer att se på elektrifieringen som en möjlighet.

Utanför personbilssektorn är läget odiskutabelt ljusare. Användningen av kompaktgrafitjärn ökar både inom lastbilsindustrin och inom industriell kraft med områden som kraftverk, marina motorer och lantbruksmaskiner.

Bolaget har i dag ett börsvärde på cirka 590 miljoner kronor, en omsättning som för 2018 spås bli runt 85 miljoner, en bruttomarginal på 79 procent och en rörelsemarginal runt 35 procent. På grund av stora underskottsavdrag (474 miljoner för 2017) så lär Sintercast fortsätta slippa att betala bolagsskatt under ett antal år framöver.

Borträknat nettokassan samt värdet av förlustavdragen så värderas Sintercast till 490 miljoner kronor, vilket motsvarar 15 gånger det förväntade rörelseresultatet på 32 miljoner för 2019. Ställt mot ändå hyggliga tillväxtutsikter framåt så räcker det för en positiv rekommendation från Affärsvärlden. Köp med ettårig riktkurs 105 kronor.

 

 

Det här aktierådet publiceras exklusivt för Affärsvärlden Analys+ prenumeranter.

Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter: @AFV_analysplus

Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på: analysplus@affarsvarlden.se

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets