Meda
10 frågor: vd Jörg-Thomas Dierks
Nu har du varit chef för Meda i två år. Hur har bolaget utvecklats?
– Planen var att striktare följa den affärsmodell som gjort Meda till ett av de snabbast växande läkemedelsföretagen. Det innebär mer fokus på att göra genomgripande förvärv och att integrera den förvärvade verksamheten snabbt och effektivt samt att skapa fokuserade produktportföljer för utvalda terapiområden.
Hur har det gått?
– Meda har under de senaste två åren utvecklats enligt mina förväntningar.
Hur ser du på köpet av italienska Rottapharm som fick kritik för att vara dyrt?
– Det är Medas största förvärv hittills. Vi får genom förvärvet en förbättrad plattform för fortsatt tillväxt genom förvärv samt organiskt, och priset måste sättas i relation till de synergier som vi kan uppnå.
Har ni paus i förvärven?
– Nej. Men även om du vill springa fort är det viktigt att ta ett steg i taget, men snabbt. Det innebär för oss att vårt fokus på kort sikt är att integrera Rottapharm innan vi kan ta oss an andra utmaningar.
Men har ni dragit ned på förvärvstakten?
– Nej. Att göra förvärv och dessutom större transformerande uppköp är en integrerad del av Medas affärsmodell. Vi bedömer att vi är tillbaka på samma skuldsättningsnivå, som vi hade före Rottapharm, redan 2016.
Vad vill ni köpa?
– Vi har en lista över potentiella objekt. Jag bedömer att vi har en väl prövad konkurrenskraftig affärsmodell som inte är jämförbar med något annat företags i Europa. Vårt primära fokus är terapiområdena astma/allergi, dermatologi samt smärta och inflammation, men även geografisk expansion.
Hur stora är era finansiella muskler för att fortsätta förvärva?
– Meda har ett starkt underliggande kassaflöde, vilket ger oss möjlighet att minska skuldsättningen framöver. Och vi bedömer att vi under 2016 har det utrymme som krävs för att genomföra fortsatta förvärv.
Var vill ni expandera geografiskt?
– Genom förvärvet av Rottapharm stärker vi vår position i Sydostasien. Vi har även stärkt vår position inom Västeuropa, som nu står för två tredjedelar av försäljningen. Som vi ser det så finns intressanta möjligheter att fortsätta växa i Asien, men även i Nordamerika.
Hur har konkurrensen om företag utvecklats under senare tid?
– Den senaste tiden har speciellt de amerikanska företagen varit aktiva i konsolideringen på läkemedelsmarknaden. Så om man vill jämföra Medas affärsmodell finns konkurrenterna framför allt i USA. Vi kommer att se en fortgående konsolidering i Europa och vi är beslutna att spela en central roll.
Hur stora kan ni bli?
– I princip kan man säga att ”the sky is the limit”. Vår vision är att bli ett ledande globalt specialty pharma-företag.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.