11 frågor: vd Fredrik Tiberg


Ni har varit på börsen i tre månader. Vilken är den största positiva överraskningen?

– Uppmärksamheten som också påverkar relationen med partner. Vi blir mer synliggjorda, det är en tydlig effekt.


Ni bränner 200 miljoner kronor om året. Räcker kassan till lönsamhet?

– Vårt budskap är att den gör det. Vid årsskiftet hade vi en stabil kassa på 716 miljoner kronor minus en skatteskuld på cirka 80 miljoner kronor.


Vilken är er främsta produkt?

– En av våra främsta produkter är läkemedelskandidaten mot opiatberoende. Där ser vi ett fantastiskt stort intresse från patienter och läkare.


Ni skriver i bokslutskommunikén om en epidemi som sprider sig?

– I USA har alla opinionsbild­are, inklusive presidenten och guvernörer, lyft problemet med överanvändning av opiater och de enorma problem som det har skapat för individer och samhälle.


Hur kan det vara så stor skillnad mellan USA och resten av världen?

– USA har en mer liberal syn på förskrivning av opiater. Antalet heroinrelaterade överdoser har fyrdubblats på fem år. Ofta är de lagligt utskrivna. I Europa har vi fått en mindre allvarlig utveckling.


Vilken är tanken med att använda en depå i kroppen som distribuerar medicinen över en månad eller en vecka?

– Tanken är att förbättra behandlingen för en utsatt patientgrupp med väldigt dålig behandlingsföljsamhet och frekventa återfall i missbruk. Det är individer som behöver få mer struktur i sin tillvaro. Med vår produkt slipper patienten fundera på om han eller hon har tagit sin medicin klockan 8 varje morgon eller inte.


Är ni först på banan?

– Det finns flera läkemedel med månadsvis medicinering. Det är en viktig trend i hela branschen. Inom schizofreni till exempel, som har patientgrupper med liknande följsamhetsproblem, så har långtidsverkande mediciner slagit igenom väldigt stort. Novo Nordisks nya diabetespreparat är ett annat ­exempel – det är inriktat på veckovis dosering.


Ni använder andra fabrikanters substanser. Hur är patentsituationen då?

– Vi utvecklar inga nya aktiva substanser, men vi utvecklar nya läkemedelsprodukter. Vårt utvecklingsarbete går snabbare än traditionell läkemedels­utveckling och därför har vi längre tider med marknads­exklusivitet än vad som gäller för utvecklare av helt nya substanser.


När kommer ert första preparat ut på marknaden?

– Tidigast vid årsskiftet 2017/2018. Vår partner har rättigheterna i USA och en option på Kina och Japan. Vi har resten av världen, inklusive Europa. Det finns 700 000 opiatberoende patienter i Europa. Vårt preparat CAM 2038 har många egenskaper som ger helt unika fördelar för den här patient­kategorin.


Hur ser företaget ut om fem år?

– Då har vi vår säljorganisation i Europa på plats, och vi har ett antal produkter på marknaden, bland annat vår produkt mot opiatberoende och ett samarbete om smärta med Braeburn. Vi har dessutom ett antal ­produkter på väg in i sen klinisk fas.


Vem vill betala för att hjälpa en missbrukare?

– I USA gör man kalkylen att för varje dollar i behandlingskostnader av en opiatmissbrukare så sparas ungefär 12 dollar i samhällsekonomiska kostnader kopplade till sjukvård och minskad produktivitet. Så den ekvationen är lätt att förstå.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.