13 frågor: vd Jukka Moisio


Ni säljer engångskaffekoppar. Hur många?

– Uppskattningsvis över 10 miljarder per år. Vi säljer 18 miljarder koppar totalt, inklusive muggar för kalla drycker och plastglas.


Och vad kostar de?

– 1–2 procent av totalpriset för en kaffekopp.


På en latte för 30 kronor betyder det 30 till 60 öre. Dyrt eller billigt?

– Det betyder inte mycket för försäljningen. Det kan jag konstatera. Det är inte en stor del av det totala priset.


Hur många kunder har ni?

– En del stora, som Mc-Donald’s och Starbucks, men framför allt många små. Totalt har vi nog över 10 000 kunder.


Hur utvecklas marknaden?

– I Nordamerika och Europa växer marknaden som BNP, möjligen 1 procentenhet till. I tillväxtländer växer marknaden med tvåsiffriga tal. Den sammantagna tillväxten över världen ligger kring 5 procent.


Tar ni marknadsandelar?

– I Australien och Nya Zeeland har vi 10–20 procent av marknaden inom Foodservice, i USA 5–10 procent. Inom Flexible är vår marknadsandel globalt sett liten utom i vissa länder. Indien är ett sådant. Inom vissa nischer, till exempel laminat för tandkrämstuber, har vi en betydande marknadsandel globalt.


Ni tillverkar engångsprodukter. Hur politiskt korrekt är det år 2016?

– Många livsmedelstillverkare accepterar inte returfiber, men vi tillverkar engångsartiklar tillverkade av återvunnen cellulosa. Grovt talat kan man dela in vår verksamhet i tre lika stora delar där två av dessa delar använder cellulosa från exempelvis barrträd i Finland.


En tredjedel är plast alltså. Hur har den andelen utvecklats under de senaste åren?

– Andelen plast har fallit från hälften av vår produktion till en tredjedel.


Var växer ni?

– I Nordamerika och i snabbväxande länder som Indien och Brasilien.


Konkurrenter?

– Bland noterade bolag är det Amcor från Australien, Constantia från Österrike samt de privatägda Pactiv och Dart, båda amerikanska.


Svenska Tetra Pak då?

– Tetra Pak är det största förpackningsföretaget i världen, men är ingen direkt konkurrent till oss. Vi arbetar inom skilda områden.


Ni har genomfört två–tre förvärv om året de senaste åren. Kommer ni att hålla fast vid den strategin?

– Vi kommer att göra fortsatta förvärv. Vi har 400–500 miljoner euro för att köpa företag. Dessutom kan vi emittera nya aktier så vi har gott om finansiell eldkraft.


Vad vill ni helst förvärva?

– Mest intressant är såklart att göra fler förvärv i snabbväxande utvecklingsländer.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.