14 frågor: avgående vd Ronnie Leten

Ska du bo kvar i Sverige när du slutar i april?

– Nej, vi flyttar till Belgien.

Vad ska du göra framöver?

– Det blir en del cykling. Jag har cyklat Vätternrundan förut, och någon gång kanske jag kommer tillbaka och gör det med min fru på tandemcykel.

Professionellt?

– Det kan bli några styrelseuppdrag, men inget operativt jobb. Jag har lovat min fru att inte resa 180 dagar per år.

Vilken produkt är du mest stolt över att ha varit med och utveckla?

– Där måste jag vara försiktig. Annars skjuter de mig internt. Men tre saker kan jag nämna. Ett system att balansera produktionen i upp- och nedgångar så att den blir mer flexibel, ett autonomt självborrande system samt en ny kompressormodell, VSD+, den mest effektiva som finns på jorden.

Varför knoppas gruv- och anläggningsverksamheten av just nu?

– Det är ett beslut som drivits fram av affärsverksamheten. Det finns ingen anledning att inte dela upp verksamheten när vi ser att affären körs oberoende av det övriga företaget. Som fristående bolag handlar det om att det står på två starka ben samtidigt som det saknas samordningsför­delar med slutmarknaden för den ­övriga koncernen.

Så varför har det inte gjorts tidigare?

– Varför inte för tio år sedan? Ja, då hade vi inte organisationen som den ser ut i dag. Vi har utvecklats under de senaste 10–15 åren mot att bli mer fokuserade, och vi har kunnat se hur våra olika affärsområdens organisationer blivit mer och mer oberoende av varandra.

Har de blivit mer effektiva?

– Nej, effektiviteten har kanske inte ändrats så mycket, men potentialen att öka tillväxten har stärkts.

Kan ni nå en rörelsemarginal på 24 procent också i gruv­affärsområdet?

– De har varit där en gång. Men jag tror att det blir svårt som marknaden ser ut nu.

Kommer ni att spinna loss fler divisioner?

– Inte under mina månader kvar som vd i alla fall. Nej, jag ser inget motiv för det.

Finns det synergier mellan de kvarvarande divisionerna?

– Ja, absolut, det är samma slutkunder, samma logistiksystem, och du ser folk flytta från ett område till det andra.

Dynapac ska ni ändå sälja. Varför?

– Vi hade 50 procent för lite volym. Därför säljer vi till en strategisk köpare.

Var det svårt att få fram en köpare?

– Nej, men att få tillräckligt betalt var en utmaning.

Vilka är era planer för det nya affärsområdet Vakuum?

– Om de kan behålla dagens marginaler på 22–24 procent i rörelsen så ska inte jag trycka på. Det handlar om att öka volymerna.

Är ni beredda att flytta produktion till USA om Trumpadministrationen inför nya gränstullar?

– Om det är ekonomiskt motiverat gör vi det. Det gör vi redan i dag.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight