5 frågor: vd Mattias Ankarberg
Sedan du tog över på vd-posten har ni dragit tillbaka flera satsningar, bland annat Proffsbyggt och B2B. Varför det?
– När jag tog över gjorde vi ett omfattande strategiskt arbete. En slutsats var att Byggmax är ett fantastiskt företag, men att bolaget de senaste åren blivit något annat än tidigare. Tidigare byggde det på ett enkelt koncept som förfinades och rullades ut. På senare år gjordes för många saker på en gång: vi köpte två företag, startade flera nya pilotkoncept, etcetera. Det påverkade lönsamheten och vi fick en mycket större komplexitet i verksamheten. Det vi försöker göra nu är en modern version av det ursprungliga Byggmax-konceptet. Vi måste exempelvis anpassa oss till en värld där e-handeln är mycket större.
Byggmax butikskoncept är bevisat framgångsrikt. Men vad gör er till vinnare på nätet?
– Dels var vi tidiga på nätet och har infrastrukturen, dels har vi ett starkt varumärke. Vi har också skapat en bra sajt genom åren, med exempelvis inspirations- och instruktionsfilmer. I tillägg till det tror vi att den framtida vinnaren varken är en butikskedja eller en renodlad nätspelare, utan en som har båda. Där har vi både logistik- och inköpsfördelar.
Men lönsamheten haltar ju på nätet.
– Korrekt. Vi har växt mycket på nätet, men vi har inte tjänat pengar på det. Det är en av de saker vi jobbar hårt med som en del av vår nya strategi. Jag tror vi kommer nå en god lönsamhet nästa år, men den kommer inte vara på koncernmålnivå kring 9–10 procent. Kärnverksamheten i butik binder mer kapital och behöver nå en högre marginalnivå. E-handelsaffären kan leva med lite lägre marginaler, då den binder mindre kapital. Exempelvis skickas de flesta e-handelsbeställningarna direkt från producenten.
Ni stänger butiker i Finland. Vad har gått snett där?
– Jag tror att det är flera faktorer, både interna och externa. Vi har en fin marknadsposition eftersom lågpris är viktigt för finska konsumenter. På makrosidan har Finland haft ett av de tuffaste detaljhandelsklimaten i Europa de senaste 8–10 åren, i linje med Finlands ekonomiska utveckling. Sedan har vi inte varit tillräckligt noggranna med att göra lokalanpassningar. Sedan i våras är två tredjedelar av sortimentet antingen producerat i Finland eller sålt till oss av finska leverantörer, en anpassning mycket närmare kundernas smak. Det är ganska mycket detaljjobb på produktnivå som krävs för att vara relevant. Retail is detail, som man brukar säga. Slutligen öppnade vi butiker på några platser där det var alldeles för hög hyra, och de butikerna stänger vi nu. I vår öppnar vi en ny butik i Helsingforsområdet. Efter det vill vi växa vidare.
Skånska Byggvaror skiljer sig från Byggmax med utvecklingen av egna produkter. Är det något Byggmax kan ta efter?
– Det är en spännande tanke, som vi får titta på över tid. Ser man på de flesta riktigt framstående detaljhandelsbolagen i nästan vilken kategori som helst, så har de gått den vägen. De började som handlare och har sedan blivit allt vassare inom produktutveckling. Är man duktig på det skapar det en unicitet, en större känslomässig koppling för kunderna och högre marginaler. Så det är ett intressant spår. Vi har sagt att vi har tre områden som ska vara våra tillväxtmotorer. Ett av dem är att utveckla vårt sortiment, med till exempel trädgård och egna produkter.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.