Åkerström: En kundorienterad förändring

Det är en kundorienterad förändring som Handelsbanken genomdriver, förmedlar vd Carina Åkerström med anledning av morgonens stora nyhet att man drar ned kraftigt på antalet kontor.
Handelsbankens vd Carina Åkerström under pressträffen på bankens huvudkontor i Stockholm. Handelsbanken drar kraftigt ner på antalet kontor. Cirka tusen personer berörs de närmaste åren, enligt banken. Foto: Janerik Henriksson / TT
Storbanken ska dra ned från dagens 380 till cirka 200 kontor vid slutet av 2021. Förändringarna kommer beröra cirka 1 000 personer i Sverige de närmsta två åren.

“Vi investerar i vad kunderna efterfrågar från oss”, säger bolagschefen och nämner att innan detta besked har man lagt ihop resurser från olika kontor.

Enligt Åkerström gör man organisationen ännu mer decentraliserad genom detta arbete, då mandat flyttas ut till bankkontor.

Bankkontoren ses fortfarande som grunden för verksamheten. Tanken är att investera mer i dessa bankkontor för att behålla sin marknadsledande position. I många fall vill kunden möta en representant för Handelsbanken. Vidare tänker man stärka kundtjänsten inom banken.

“Vi tänker vässa erbjudandet för att bli ännu mer fokuserade. Vi kommer omorganisera i Sverige på basis av olika län”, säger bolagschefen.

Det är inte klart vilka bankkontor som berörs, utan det arbetet har påbörjats. Åkerström säger att man kommer ta väl hand om de anställda som avskedas.

“Vi kommer ändå vara den bank med flest bankkontor ute i Sverige”, säger vd:n.

Mer detaljer om detta omställningsarbete kommer kunna ges i samband med nästa kvartalsrapport.

    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här