Alfa Laval stuvar om

Verkstadsbolaget Alfa Laval aviserade i ett pressmeddelande den första delen av företagets nya strategiska inriktning, med målet att lyfta den organiska tillväxten.

En ny organisationsstruktur med industribaserade affärsdivisioner kommer att skapas från och med den 1 januari 2017: Marine, Food & Water samt Energy. De tidigare divisionerna hette Marine & Diesel, Equipment och Process Technology.

”Etableringen av Marinedivisionen 2011 var framgångsrik. Nu följer vi upp med en Food & Water-division och en Energy-division,” säger vd Tom Erixon.

Den nya inriktningen är ett långsiktigt åtagande som även inkluderar kortsiktiga initiativ som adresserar behovet av anpassning till rådande marknadsförutsättningar, uppger bolaget.

”Den nya strategiska inriktningen ger oss ett bättre utgångsläge för att identifiera och tillvarata möjligheterna för organisk tillväxt”, säger Tom Erixon, vd och koncernchef för Alfa Laval.

 

LÄS MER:

 

Den nya strukturen resulterar i en mindre koncernledning där bolaget går från 11 personer till 9. Ray Field – Asien, Göran Mathiasson – Operations och Svante Karlsson – Process Technology går i pension. Mikael Tydén ersätter Mathiasson som chef för Operations.

Flera av de återstående koncernledningsmedlemmarna kommer få nya roller.

Den nya inriktningen uppges vila på tre viktiga pelare: kunder, produkter och service.

Bolaget vill ”förbättra samspelet med kunden”, vilket innebär att kundens inköpsprocess ska vara så enkel som möjlig. För att understödja det har den nya organisationen skapats. Målet är att ” öka hastigheten i samspelet med kunderna, genom tydlighet och ansvarstagande”

”En annan viktig beståndsdel är att vara mer selektiv när det gäller valet av marknads- och applikationsnärvaro. Genom att fokusera på färre områden, och välja dem med starkast tillväxtmöjligheter, kan Alfa Lavals resurser användas på ett mer effektivt sätt”, heter det.

Vidare uppges det att de tre nyckelteknologierna och kärnproduktgrupperna är fortsatt Alfa Lavals ryggrad. I den nya strategin ska bolaget öka fokus på att ”stötta kunderna så att de uppnår ökad energieffektivitet och miljöprestanda”. Bolaget vill även utveckla möjligheterna kopplade till digitalisering.

Slutligen ska bolaget vidareutveckla serviceerbjudandet.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.