Alibaba applåderas av kinesiska HBTQ-rörelsen

E-handlarjätten Alibaba applåderas av kinesiska HBTQ-rörelsen efter att bolaget släppt en reklamfilm som tolkats som stöd för gayrelationer och för att driva med fördomar, rapporterar Reuters. Reklamklippet har fått stor spridning på kinesiska sociala medier.
Alibaba

I reklamsnutten, som är del av en nyårskampanj för e-handelsplattformen Tmall inför det kinesiska nyårsfirandet, kommer en ung man hem till familjehögtiden och introducerar vad som tycks vara en ny pojkvän för sin mor. Familjefadern reagerar direkt oförstående och med misstänksamhet, medan vad som tycks vara hans systrar ler igenkännande.

Scenen slutar med att gästen kallar partnerns far för ”pappa” vilket leder till att stämningen förtätas ytterligare med en pinsam tystnad, varpå en berättarröst saluför ett erbjudande på e-handelsplattformen för torkade fröer och nötter. Erbjudandet anspelar på ett kinesiskt ordspråk för att iaktta ett dramatiskt skådespel – ungefär som begreppet ”nagelbitare” på svenska.

Skildringar av homosexualitet i Kina är fortfarande ovanliga och regimens formella hållning avstyrker homosexualitet, trots att heteronormen börjat luckras upp. Särskilt i Kinas storstäder finns i dag en livskraftig gaykultur.

På onsdagen började klippet få spridning på kinesiska sociala medier och lovordades där av flera kända gayaktivister, bland annat på den Twitterliknande plattformen Weibo där organisationen Lovematters delade klippet och tackade Alibaba för att stödet.

”Support för sexuella minoriteter från stora bolag är en väsentlig faktor för genomslag och synlighet vilket är viktigt för ett erkännande från allmänheten”, skrev Lovematters i delningen.

Alibaba har även tidigare stöttat gayrörelsen. Under 2017 genomförde bolaget ett samarbete med gaydatingappen Blued.

”Kinesiska nyåret är en högtid för familjesammankomst, återförening och inkluderande. Reklamen är ett kreativt uttryck för att fira tillfället”, uppgav Alibaba i ett uttalande för nyhetsbyrån.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets