Äntligen hemma

TV4:s Jan Scherman bygger ihop Fyran med Bonniers. Han snickrar på flera nya samarbeten inom koncernen. Scherman har blivit Storpotäten i den nordiska tv-världen.

När Affärsvärlden kommer till Jan Scherman på TV4 står han med rynkad panna och läser en artikel från branschtidningen Dagens Media: “Ett stort internt bråk skakar TV4. Osämjan slutar nu med att stjärnreportern Daniel Nyhlén säger upp sig”, börjar den.

– Jag tycker inte att det är kul, säger Jan Scherman, som annars sägs gilla konflikter.

Under sina drygt fem år som vd för Sveriges största tevekanal har Jan Scherman fått stryk många gånger.

– Jag är van vid att få rätt mycket smällar. Men även om man försöker slå ifrån sig eller skydda sig så känns det, så klart. Jag är inte annorlunda och gillar därför beröm mer än kritik.

Men nu hade allt ordnat sig. Det här skulle vara Jan Schermans revansch. Nu när han hade fått kontroll på kostnaderna, den gamla ägartvisten hade löst sig och både den externa och interna kritiken hade tystnat. Nu skulle han berätta för Affärsvärlden om rekordvinsten, 395 miljoner kronor för 2006, och om hur han har blivit en del i Nordens största mediegrupp, Bonnierkoncernen, och om TV4:s planer på att starta – eller köpa – egna kanaler i Norden.

Och så blir det bråk igen i det lådliknande tevehuset på Gärdet nära Frihamnen i Stockholm. Men Jan Scherman sätter sig likafullt i glasburen som är hans arbetsrum och drar igenom det han vill säga. Han verkar gå på rutin, sneglar då och då på väggen med teveapparater framför sig där bland annat fyrans åtta rikskanaler visas. Det är fotbollen som lockar.

– Det pågår samtal med Expressen om att satsa gemensamt på lokala webbsajter. Expressen ska ha 20 sajter. Om de levererar text så kan vi leverera rörlig bild och hux flux har vi fått ett väldigt bra samarbete inom Bonnierkoncernen, säger han och påpekar att det är en nyhet.

TV4 köpte in sig med 51 procent i Expressens sportkanal i våras och nu går samarbetet vidare. Utöver det lokala webbsamarbetet handlar det om ytterligare 2-3 stora satsningar tillsammans med Expressen, enligt Jan Scherman.

Landets mediekoncerner, Bonniers, MTG och Schibstedt, håller på att stärka sina interna samarbeten. Här har Bonniers tidigare varit dåliga och låtit alla sina verksamheter stå på egna ben.

– Den som skaffar sig förmågan och kraften att publicera sitt innehåll på alla plattformar har den största möjligheten att klara framtidsuppgiften. Nyheter går ut i teverutan, trycks i tidningar, hörs på radio, går ut på webben. Och det är klart, förfogar man över de här plattformarna då har man en styrka.

– Där tycker jag att de inom Schibstedkoncernen insett vikten av att jobba ihop på ett utmärkt sätt. De har insett det fortare, snabbare och på ett bättre sätt än man har gjort inom Bonnierkoncernen. Nu ska vi springa i kapp och det är en härlig utmaning.

På webben samarbetar han redan med Bonnierägda Veckans Affärer i en ekonomisajt, en sajt som dock inte är så välbesökt.

– Jag tycker att vi mycket väl skulle kunna häkta på DN:s ekonomiwebb, så att det blev tre parter, då skulle vi bli mycket starkare.

Jan Scherman funderar också på att köpa bolag inom nya medier.

För några år sedan var Jan Scherman blockerad av bråk på ägarsidan mellan Bonniers och MTG, men numera ägs TV4 till hälften av Bonniers och till hälften av Robert Weils investmentbolag Proventus. De båda äger kanalen via det finländska bolaget Nordic Broadcasting Oy som bland annat även äger den ledande finska kommersiella kanalen MTV3. TV4-aktien avnoteras från börsen den 2 mars.

Med Bonniers i ryggen blir Jan Scherman betydligt mäktigare. Trots sin informella klädsel – svarta träningsskor, udda kavaj och slipslös skjorta – så sitter här en rastlös, envis, tevetittande man som har stort inflytande över svenskarnas liv.

Dessutom har han vänt TV4:s usla siffror. I augusti 2005 körde han i gång ett program för att spara 225 miljoner kronor och kapa 150 tjänster. Samtidigt fick han hjälp av en urstark annonskonjunktur.

– Nu när vi börjar frigöra pengar ska de till absolut största delen återinvesteras i verksamheten, säger han. Programutbudet blev en bra bit över 150 miljoner kronor dyrare 2006 än 2005.

Vinstmarginalen 2006 blev rekordhöga 13 procent, på en omsättning på nästan 3 miljarder kronor. Därmed är TV4 inte lika sårbart längre utan kan vara offensivt.

– Ambitionen för TV4 är att ta ett ännu större ansvar med ett brett kvalitativt programutbud. Vi kommer att visa Nobelfirandet, fotbolls-EM och i höst gör vi den största dramasatsningen i TV4:s historia, Labyrint, en SF-produktion. Den kostar flera miljoner per avsnitt, går i tolv episoder och är i nivå med SVT:s påkostade dramasatsningar. Vi har också utökat antalet nyhetssändningar, vi hade mer valprogram än SVT och vi sänder mer lokalteve än någonsin. I fjol sände vi över 500 timmar, mot runt 300 tidigare år.

Han vill fortsätta på det spåret trots att TV4, när digitaliseringen är genomförd i hela landet 2008, inte kommer att ha något avtal med staten om kvalitetskrav.

Han hävdar att TV4, likt SVT, också gör public service, trots utskällda program som Idol där juryn med spydiga kommentarer kastar ut unga förhoppningsfulla sångare.

– Det intressanta är att om man med public service-begreppet menar program inom genrer som tevenyheter, drama och granskande journalistik, så kan public service inte knytas till ett enda företag som gör sådana teveprogram utan en mängd kanaler, TV4, Kanal 5, TV8, TV3.

TV4:s huvudkanal är numera Sveriges största kanal som lägger beslag på 22,2 procent av tittarnas tid framför teven. Tätt följd av SVT1 med 21,8 procent, SVT2 med 14,5 procent, TV3 med 9,4 procent och Kanal 5 med 8,8 procent. Totalt har TV4:s kanaler 26 procent medan SVT har 38,2 procent.

Förutom huvudkanalen har bolaget sju andra kanaler som visar bland annat faktaprogram (TV4 Fakta), klassiker (TV4 Guld), komedier (TV4 Komedi) och sport (TV4 Sport Expressen).

– Det ska bli ett antal kanaler till.

Dessutom har TV4 16 lokala stationer som sänder nyheter vid vissa klockslag. De visade ett rörelseresultat på 131 miljoner kronor för 2006.

– Bokslutet var bra för lokal teve. Där kan man mycket väl tänka sig flera lokala stationer och tätare nyhetsservice.

Ute i landet har lokaltidningarna blivit feta på den lokala annonsmarknaden, som är värd 12 miljarder kronor och inte är lika konkurrensutsatt och konjunkturkänslig som riksreklamen. Jan Scherman har endast drygt 3 procent av den kakan, 400 miljoner kronor.

Dessutom talar Jan Scherman fortfarande om att bli nordisk, trots att inte mycket hänt i den frågan, förutom att TV4 numera ägs via Finland och att Fakta och Film produceras i Finland.

– Man kan tänka sig att Fakta, Guld och Komedi lanseras i alla de nordiska länderna. På så sätt får man en större betaltevestruktur, vilket är bra när man köper in utländskt material och ska cleara rättigheter.

– TV4 Guld visar klassiker som Dallas, det går lika bra i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Det är gemensam egendom.

Därtill kan han alltså tänka sig att köpa kanaler.

Kampen mellan Jan Scherman och SVT:s vd Eva Hamilton (se följande artikel) hårdnar.

– Det är TV4 som ska ta matchen med SVT. Ingen vill tillbaka till den tid när valbevakningen sköttes av ett enda tevebolag och där till en början en finansminister stod med en pekpinne och mästrade.

Han vänder sig emot SVT:s automatiska uppskrivning av tevelicensen med 2 procent per år och mot att SVT får ta emot sponsorpengar. I fjol fick SVT in 40 miljoner kronor på sponsring, jämfört med 4 miljarder kronor i licensintäkter. Och Jan Scherman gillar definitivt inte smygfinansierade program.

– Plötsligt får vi veta att Gud hjälpt till med en serie för 800 000 kronor, säger han och syftar på att kyrkan investerat i en serie om religion.

Jan Scherman och SVT-chefen Eva Hamilton är dock överens på flera punkter. Scherman är upprörd över att SVT fick sitt sändningstillstånd kortat från planerade sex år till tre år och att politiker talar om att SVT inte ska göra dokusåpor eller köpa utländska programserier i konkurrens med kommersiella kanaler.

– Jag tycker faktiskt att det är rätt olustigt. Det ger bara fler tillfällen till politisk klåfingrighet. Kulturdepartementet ska inte lägga SVT:s programtablå, men det låter nästan så på den politiska debatten.

Vad kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth tycker har varken branschen eller allmänheten fått veta.

– Det är kanske det som är problemet, hon har inte sagt någonting. Mediepolitiker är generellt sett väldigt okunniga om tevefrågor.

Själv bygger Jan Scherman traditionella kanaler med traditionell programtablå i tidningarna, vilket går på tvärs emot vad IT-guruer som Bill Gates, Steve Jobs och Niklas Zennström spår. Trion förutskickar att tittarna i framtiden klickar fram det de vill se när de vill se det.

– Jag tror faktiskt inte ett ögonblick på det. Skälet är att det inte finns något exempel i hela världshistorien på ett nytt medium som slagit ut något annat. Boken finns fortfarande och lever i högönsklig välmåga. Jag är inte alls emot utvecklingen. Men man får ha lite sans och balans.

Balans kan Jan Scherman behöva. Tre dagar efter intervjun briserar nyheten att TV4:s programdirektör Tobias Bringholm anklagas för att ha låtit sin tidigare arbetsgivare Meter Film & Television betala för en privat lyxrenovering. Ett Mikro-Skandia exploderar i knäet på Jan Scherman som troligen kommer att sparka sin programdirektör.

Dessutom kommer en artikel i Dagens Media om att Barncancerfonden, Världsnaturfonden WWF och Rädda Barnen bara får 60 miljoner kronor av teveprogrammen Postkodmiljonären och Bingolotto medan TV4 drar in 400 miljoner kronor. Jan Scherman hävdar senare att siffrorna är fullständigt felaktiga.

Och som om inte det vore nog så har Lotteriinspektionen, enligt tidningen Resumé, polisanmält kanalen för två ordlekprogram där slumpen påstås styra vem som vinner. Förbjudet, tycker inspektionen.

Det stormar visst alltid på tevetoppen.Schermans TV4 Omsättning 2006: 2,9 miljarder Antal anställda: 800 Vinst 2006: 395 mkr Bonnierkoncernens omsättning: 20,2 miljarder Bonnierkoncernens vinst: 1,4 miljarder grävaren blev vd Namn: Jan Scherman. Ålder: 56. Familj: Gift, tre barn. Bor: I Stockholms innerstad. Karriär: Journalist som jobbat sig upp. Var på Östgöta Correspondenten och Ekot innan han kom till SVT där han var nyhetschef på SVT Norrköping, biträdande Aktuelltchef och inrikeschef. Kom till TV4 1990, var programledare för Kalla Fakta, chef för samhällsredaktionen och nyheterna, programdirektör 1997-2001 innan han blev vd.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från Envar Holding AB