Axfood skalar upp satsningen på hybridbutiker

Dagligvarubolaget Axfood ska skala upp sin satsning på hybridbutiker inom Tempo som ingår i Hemköpskedjan.
Axfood skalar upp satsningen på hybridbutiker - WEB_INRIKES
Axfood och Hemköp, logotyper på fasaden till Axfoods huvudkontor i Stockholm. Foto: Helena Landstedt / TT

För drygt ett år sedan genomförde bolaget och Hemköp en pilot med fem Tempo-butiker där det testades en hybridlösning, som innebar att butiken kunde ha både bemannade och obemannade öppettider.

Efter det framgångsrika pilotprojektet kommer nu fler Tempo-butiker att erbjuda utökade öppettider genom en kombination av bemannade och obemannade öppettider. Nästa hybridlansering planeras redan i sommar.

– Vår ambition med hybridbutikerna har varit att öka både kundnöjdhet och försäljning genom att förbättra tillgängligheten och göra det enklare för kunderna att handla. Det har vi lyckats med. Lösningen har också varit uppskattad av våra handlare, som i flera fall har fått en mer hållbar arbetssituation. Därför ser vi fram emot att lansera fler hybridbutiker inom Tempo. Det rimmar också väl med Tempos kundlöfte att göra det enklare och trevligare att leva där man bor, säger Johan Dahl, affärsutvecklingschef i Hemköpskedjan, i en kommentar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.