Bernstein vill se styckning av Procter & Gamble

Investmentbanken Bernstein anser att varumärkesjätten Procter & Gamble är inne på fel på spår.

Jätten håller på och säljer bort ett stort antal varumärken i syfte att fokusera på ett mindre antal områden som håller högre lönsamhet och tillväxt. Investmentbanken anser dock att detta är fel och otillräckligt. Istället bör Procter & Gamble delas i två eller tre större bolag, vilket skulle skapa mer smidiga enheter.

Företaget har en lång och fin historik och har också bevisat skalfördelarna av att vara större. Men storleken är nu ett problem för tillväxt, menar Bernstein. Bernstein bedömer att värdet av delarna i Procter & Gamble är runt 18 procent högre än nuvarande aktiekurs. enligt Barrons blogg.

Procter & Gamble meddelade under förra året att man avsåg att sälja av ett stort antal varumärken fram till 2016. Totalt svarar dessa försäljningar för 14 procent av omsättningen och 6 procent av resultatet. Än så länge har man sålt allt från djurmat och batterier till parfymer.

 

 

nullnull



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.