Björn Borg ökar vinsten

Klädföretaget Björn Borg redovisar ett resultat efter skatt på 10,8 miljoner kronor för det andra kvartalet (8,4). Per aktie var resultatet 0:43 kronor (0:34).

Nettoomsättningen under kvartalet blev 101 miljoner kronor (97,8), av en varumärkesförsäljning på 347 miljoner kronor (358).

Bruttomarginalen var 55,1 procent (50,9).

Rörelseresultatet blev 13,9 miljoner kronor (12,1) och resultatet före skatt blev 14,6 miljoner kronor (11,9).

Björn Borgs varumärkesförsäljning minskade med 3 procent i det andra kvartalet, exklusive moms, till 347 miljoner kronor. Sammantaget för första halvåret minskade varumärkesförsäljningen 16 procent till 807 miljoner.

Det framgår av bolagets delårsrapport.

“Nedgången är en följd av lägre beställningar inom underkläder från distributörerna i början av hösten 2009. Varumärkesförsäljningen påverkades även till viss del negativt av en starkare krona gentemot euron under perioden”, skriver bolaget.

Bland Björn Borgs större marknader uppvisade Sverige en ökning i den totala varumärkesförsäljningen med 8 procent medan Holland, Danmark och Norge hade en negativ försäljningsutveckling sammantaget för halvåret.

Bland bolagets mindre marknader uppges Belgien och Finland fortsätta att växa starkt. Varumärkesförsäljningen på de mindre marknaderna inklusive Belgien utgjorde under årets första halvår 13 procent (16) av den totala varumärkesförsäljningen, framgår det.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Nordic Bridge Fund