Blod, Trump och latex
För snart ett år sedan tillträdde Therese Carlsson som ny vd på Buttericks Leco. Hon efterträdde Bengt Olander, som efter 41 år på posten gick i pension. Han är ägare till butikskedjan och fungerar fortfarande som arbetande styrelseordförande.
Therese Carlsson började på Butterick’s redan som 16-åring 1994. I många år arbetade hon sedan utomlands, innan hon kom hon tillbaka till Buttericks 2015.
När hon blev vd vid årsskiftet visade Buttericks röda siffror, minus 8 miljoner kronor. Årsomsättningen landade på knappt 76 miljoner kronor. Förlusten berodde delvis på att Halloweenförsäljningen – som är Buttericks i särklass viktigaste period – inte gick särskilt bra. Sortimentet var inte uppdaterat.
I butikerna fanns en mängd dräkter medan kunderna framför allt efterfrågade accessoarer. I år står de bättre rustade och det har, enligt Carlsson, skett genom att modernisera saker som lagerhantering.
– I år är det clowner, häxor och zombier som efterfrågas och vi har ett brett sortiment av latex, fejkblod och färglinser. Numera har vi en trendspaning som inte fanns tidigare och vi arbetar i flera olika försäljningskanaler, säger Therese Carlsson.
Halloween står för cirka en tredjedel av Buttericks årsomsättning. Samtidigt slåss allt fler aktörer om kakan.
Under 1980-talet, när det började efterfrågas skräckprylar i oktober, var Buttericks i stort sett ensamma om att sälja Halloweenartiklar. Det var Bengt Olander och hans dåvarande amerikanska hustru som tog Halloweenkonceptet till Sverige. Inte förrän på 1990-talet började andra butiker uppmärksamma Halloween.
– De största utmaningarna med tiden har blivit ökad konkurrens, att vi inte är själva längre, säger Therese Carlsson.
Förutom konkurrens från andra butikskedjor konkurrerar Buttericks med en rad e-handlare, men Buttericks fungerar också som återförsäljare till flera av dessa e-butiker. Butterick’s har också en grossistverksamhet där de redan nu påbörjat arbetet inför Halloween 2019.
Förr fanns ingen uppmärksammad festhögtid mellan midsommar och lucia.
– Det har blivit tacksamt att ha ett extra festtillfälle. Nu i dag har vi även oktoberfest som blir alltmer populärt.
Den som besökte Buttericks för trettio år sedan och gör ett återbesök i dag noterar att likadana skämtartiklar fortfarande säljer.
Plasthundbajs – Fidos hög – till exempel och olika former av skämttuggummi. Ryker dessa nu när Buttericks gör ett generationsskifte? Det korta svaret är nej.
– Våra skämtartiklar har blivit klassiker, det är toppsäljande artiklar än i dag. Den artikel som fortfarande säljer bäst är pruttkudden.
Allt oftare inom handeln fungerar de fysiska butikerna som flaggskeppsbutiker och i Buttericks fall är det mer adekvat än för många andra.
– Det är kul att bara komma in och titta. Våra kunder har ofta ganska bra koll och vet exakt vad de vill klä ut sig till. En trend som ökar är att det även börjar bli populärt att klä ut sig till politiker under Halloween, exempelvis Donald Trump.
text: Helene Rothstein
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.