Bonnier har lägst digitala intäkter

De stora mediekoncernerna tjänar pengar, men är långt ifrån klara med sin digitala omställning. Lägst digitala intäkter har Bonnier.

De tre mediebolagen MTG, norska Schibsted och Bonnier har de senaste åren varit inne i en intensiv omställningsfas. I takt med att många av kunderna flyttat över till digitala kanaler har annonsintäkterna minskat från de traditionella. Och mediehusen har tvingats fundera över hur de ska möta framtiden.

MTG, Schibsted och Bonnier valt olika ­vägar. MTG har traditionellt haft sin kärnverksamhet inom linjär tv. Bolaget utmanade det svenska tv-monopolet i slutet på 1980-talet och har genom åren startat ett stort antal linjära tv-kanaler.

Den största intäktskakan kommer fort­farande från den nordiska tv-affären. Men nu har bolaget på allvar börjat positionera om sig som en digital spelare och har på många sätt kommit längst i sitt digitala arbete. Den renodlade nätkanalen Viaplay fortsätter att växa och siffrorna pekar uppåt. Sedan 2013 har antalet abonnenter fyrfaldigats. Omställningen är inte gratis. För att locka tittare har MTG bland annat köpt dyra rättigheter för Premier League i Sverige, Danmark och Finland.

Schibsted har kommit långt

Schibsted  har kommit långt när det gäller digitaliseringen, men måste nu hålla tungan rätt i mun. Intäkterna från print fortsätter att falla och även om de digitala intäkterna ökar så saknas inte utmaningar.

Schibsted har satsat stort på Blocketkopior utomlands och det är just inom det segmentet online classifieds som Schibsted-affären finns, enligt analytiker. De svenska och norska dagstidningarna står för en otroligt liten del av värdet i mediekoncernen.

Blocket-kopian Leboncoin i Frankrike är redan större än någon annan verksamhet i koncernen. Fastighetsannonser och jobbannonser ska stärka den franska portalen ytterligare.

– Schibsteds utmaning blir alltjämt att balansera investeringarna mellan de verksamheter som är lovande och de som står för merparten av värdet, säger Rasmus ­Engberg.

Bonnier tjänar minst digitalt

Bonnierkoncernen är den bredaste av de tre mediehusen. Koncernen innehåller tidningar, tidskrifter, tv och böcker.

Mest pengar tjänar Bonnier fortfarande i affärsområdet Books där onlinebokhandeln Adlibris finns, följt av Broadcasting. Men medan Books ökade det operativa ­resultatet 2016, om än med bara 5 miljoner kronor, till 427 miljoner kronor, så sjönk ­resultatet för Broadcasting från 417 miljoner kronor till 373 miljoner.

Koncernen tjänar fortfarande bra med pengar på sin linjära tv, men har insett att investeringar måste göras för att bygga en långsiktigt stark verksamhet.

– Totalt ligger vi på knappa 25 procents nya, huvudsakligen digitala, intäkter just nu, och har som mål att nå 50 procent 2020. Det är ett ambitiöst mål, och drar vi bara ut kurvan från där vi är i dag så hamnar vi på 40, men långsiktiga mål ska vara ambitiösa, ­säger Tomas Franzén.

 

Det här är en nedkortad version av texten En oskön ny världDe stora mediekoncernerna tjänar pengar, men är långt ifrån klara med sin digitala omställning. Lägst digitala intäkter har Bonnier.. Pernumeranter kan läsa genom att trycka på länken.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här