Centerman saknar stöd

Den omorganisation som ABB-chefen Jörgen Centerman har genomfört får mycket hård kritik av de anställda. Det framgår av en intern rapport som Affärsvärlden har tagit del av.

Förra veckans välregisserade föreställning där ABB:s styrelseordförande Percy Barnevik tog på sig skulden för bolagets misslyckanden fick avsedd effekt: Börskursen steg, analytikerna gjorde tummen upp och mediernas strålkastarljus flyttades från ABB:s problem till Barneviks tillkortakommanden.

Taktiken att göra styrelseordförande Barnevik till syndabock tycks emellertid inte fungera internt inom ABB. Enligt vad Affärsvärlden erfar finns en utbredd och hård kritik inom bolaget som främst riktas mot vd Jörgen Centerman och den organisationsförändring som han lanserade i vintras.

Affärsvärlden har tagit del av en undersökning där 4 300 anställda i 26 länder inom ABB (däribland alla högre chefer) under hösten har fått säga vad de tycker om den nya organisationen. Resultatet är ingen rolig läsning för Centerman.

Närmast kaos

Den sammanfattning som finns i rapporten ger bilden av en organisation i det närmaste i kaos där ingen riktigt vet sin roll eller vad strategin går ut på:

”Allvarlig oro över implementeringen (av den nya organisationen)/total avsaknad av uppföljning” heter det i ett av de sammanfattande omdömena.

De andra är lika nedslående: Strategin är för komplicerad, ansvarfördelningen oklar, motstridiga budskap och instruktioner kommer från olika nivåer i företaget, osäkerheten om den egna situationen och företagets framtid är stor.

Positiva omdömen om den nya organisationen saknas helt och hållet.

Det var i januari, bara en vecka efter sitt tillträde, som Jörgen Centerman meddelade att den gamla land/produktorganisationen skulle överges till förmån för en försäljningsinriktad struktur. Fyra kundsegment bildades (Energi, Processindustrier, Tillverknings- och konsumentvaruindustri samt Olja, gas och petrokemi) som i samarbete med två produktsegment (Kraftprodukter och Automationsprodukter) skulle betjäna slutkunderna.

Inriktning på kunderna

ABB blev därmed det första större industriföretag som helt organiserades runt kunderna istället för runt tekniken. Tanken var att ge kunderna snabbare och enklare tillgång till ABB:s produkter och tjänster.

Men något tycks alltså ha gått snett på vägen. ”Centerman har rivit upp allt utan att ta hand om det. Han har tagit bort allas roller och ingen vet längre vad man ska göra eller vem man ska rapportera till”, säger en ABB-anställd. I rapporten liknar en ABB-anställd den nya organisationen vid en upp och nervänd pyramid. ”Vi förlorar personal, försäljning och motivation”, är en annan kommentar.

”En amerikansk modefluga”

Det har tidigare framkommit kritik, om än inte i samma omfattning, mot ABB:s organisationsförändring. Bland annat har schweiziska tidningar kallat den för ”en amerikansk modefluga” som genom sin komplexitet gör att företaget blir helt fokuserad på det inre arbetet istället för att förstärka kontakten med kunden.

Affärsvärlden har också tidigare uppmärksammat det egendomliga i att omorganisationen inte drivs, som brukligt i ett företag, av högste chefen. Arbetet sköts i stället av en särskild stabsenhet med benämningen Corporate Transformation, ledd av Eric Drewery, en 61-årig före detta chef för ABB:s brittiska verksamhet.

Personal tvingas bort

Det är kanske inte så märkligt att en så omfattande förändring av ABB som det är fråga om möter hårt motstånd bland chefer och andra anställda. I synnerhet som ABB samtidigt har tvingats till stora neddragningar. Antalet anställda ska på ett år minskas med 12 000.

Ändå är den kritik som nu riktas mot Jörgen Centerman mycket allvarlig eftersom han har satsat en stor del av sitt förtroendekapital i den nya organisationen. Kan Centerman inte snabbt få de anställda med sig blir det omöjligt för honom att få det krisdrabbade ABB på fötter och då lär han inte bli långvarig på sin post.

Flera ABB-anställda menar också att det egentligen borde ha varit Centerman och inte Barnevik som skulle ha avgått förra veckan:

”Percy gick frivilligt för att rädda Centerman. Det var lättare att Barnevik tog på sig skulden, det hade inte sett snyggt ut om VD hade fått gå efter inte ens ett år”, säger en anställd.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets