”Chefen vill kunna nå mig dygnet runt”

Sov gärna på natten, bara mobiltelefonen ligger under kudden. Det är arbetsgivarens krav på signaturen "Alltid uppkopplad." Så kan ni inte ha det, tycker Gunilla Arhén.

FRÅGA:
Jag arbetar på ett väldigt spännande företag, har ett roligt ansvarsområde och ser bra karriärmöjligheter utomlands. Arbetar hårt och mycket med goda resultat. Men det finns ett problem – vi förväntas vara nåbara dygnet runt. Jag arbetar i en matrisorganisation med chefer i Europa. Men företaget har enheter och kunder i alla världsdelar. Det händer att jag blir uppringd sent på kvällen, när något akut problem uppstår. På nätterna stänger jag av mobilen för att få sova ostört. Fick nyligen påpekande att i mitt ansvarsområde ingår att man ska kunna nå mig oavsett tid på dygnet. Har samtalat med min chef om detta. Han håller med om att det kan vara störande. Ändå vidhåller han att jag ska vara tillgänglig hela tiden.

Jag är ganska ung utan små barn. Men flera av kollegorna har små barn och pressade tidsscheman. De har svårt att få den här ekvationen att gå ihop. Nyligen var det en kollega som lämnade på grund av detta. Inser att vi måste tala med vår chef igen eftersom det inte går att arbeta så här i längden. Har du några andra råd?

“Alltid uppkopplad”

SVAR:
Du beskriver en företagskultur som har byggts upp under kortare eller längre tid. Din chef verkar inte uppskatta den, men genom att han är lojal oavsett tidpunkt när ni blir kontaktade, bekräftar han den existerande kulturen. Det är lätt att skapa en “cowboymiljö” där medarbetare och chefer uppfattas som framgångsrika om de arbetar sent och länge.

Kartlägg hur ofta detta händer. I vilken typ av ärende. Inträffar det alltid, eller bara ibland? Hur viktigt är det egentligen att du nås klockan två på natten? Vilken information kan du ge och vad kan du göra hemifrån den tiden? Eller förväntas du åka till kontoret då? Har du extra ersättning eller anses det ingå i din avtalade lön? Som jämförelse förstår jag om en jourläkare måste vara nåbar mitt i natten om människor är akut sjuka. Men i ert fall borde det mer handla om en organisationsfråga, en företagskultur.

I längden går personalen sönder om den ständigt kontaktas med brandkårsutryckningar. Samtala med de kollegor som tycker likadant som du. Gör en kartläggning. Be om ett samtal med er chef. Påpeka problemen, och be honom undersöka hur ni kan förändra situationen. Kom också med egna förslag. Jag har förståelse för om det är akut ibland, i samband med stora affärer, samgåenden eller liknande. Men inte hela tiden. Om du och dina kollegor inte märker att er chef lyssnar, är det antagligen klokt att söka sig bort därifrån. Du är ung, vill arbeta hårt och leverera resultat, men inte i den företagskulturen som du beskriver. Lycka till!

GUNILLA ARHÉN

Vd för och grundare av chefsutvecklings- och mentorprogrammet Ruter Dam. Gunilla Arhén föreläser om karriärfrågor och ger individuell karriärrådgivning åt män och kvinnor inom näringslivet. Författare till sex böcker, bland annat Mentor – handboken för både adepter och mentorer och Karriär – råd för navigering i maktens labyrinter.

Har du en fråga till Gunilla Arhén – mejla till: karriarradgivaren@affarsvarlden.se

(Alla publicerade frågeställare är anonyma)

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.