Clas Ohlsons försäljning steg i mars

Hemfixarkedjan Clas Ohlsons försäljning i mars ökade med 4% till 523 miljoner kronor (502) jämfört med samma månad året innan. Den organiska tillväxten var 3%.
Clas Ohlsons Kristofer Tonström.
Kristofer Tonström. Foto: Clas Ohlson
Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 4%, uppger Clas Ohlson i ett pressmeddelande. Försäljningen online steg med 101% till 101 miljoner kronor (50).

”Ser vi till enskilda marknader har Norge genomgående utmärkt sig positivt under pandemin, men under mars har vi sett en klart lägre försäljning som en konsekvens av de förlängda restriktionerna. Vi har under månaden haft upp emot hälften av våra norska butiker stängda för besökare. I Sverige och Finland har vi under perioden ökat försäljningen med 5 respektive 6%”, konstaterar VD Kristofer Tonström.

Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 227 (229).

Hittills i år har försäljningen minskat med 5% till 7 763 miljoner kronor, med en organisk tillväxt på -1%. Onlineförsäljningen har samtidigt ökat med 59%.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets
Annons från Invesco