Delphi kan krascha planerna

Kraschen i bildelstillverkaren Delphi drabbar Sveriges mest okända imperium, Sölvesborgs­baserade bildels­leverantören Mark IV. Koncernchefen Kurt J Johanssons planer på att sälja firman för i storleks­ordningen 14 miljarder kronor kan skjutas upp.

Utkanten av Sölvesborg. Granne med stans största bilhandlare. I ett vitkalkat tegelhus fyrahundra meter från motorvägen huserar en av Sveriges mest dolda storföretagschefer. Hans båt- och bilval avslöjar honom samtidigt som en av de mest motorintresserade toppcheferna. En nästan ny brittisktillverkad Fairliner Squadron 58 med ett marknadspris på 10 miljoner kronor och en ny isblå fyrhjulsdriven Volvo V 70 med tilläggsbokstaven R. R för racing och 300 hästkrafter.

– Kraftig och dyr. Det är klart jag är motorintresserad. Jag började ju på Volvo på 1970-talet, säger Kurt J Johansson och tillägger att han har fler bilar.

Det intresset kan den Blekingebördige 64-åringen odla mer framöver. I februari 2006 pensionerar han sig från jobbet som koncernchef och arbetande styrelseordförande i det amerikanska bolaget Mark IV. Ett år senare lämnar han styrelsen för det företag han jobbat för sedan 1990.

Det sista halvåret på jobbet ser nu ut att bli mer hektiskt än han hade tänkt sig. Bolagets huvudägare, det europeiska riskkapitalbolaget BC Partners har efter fem år vid rodret satt 60 procent av bolaget på säljlistan. En affär ska vara klar senast till våren, om allt går enligt planerna. Den senaste utvecklingen på den amerikanska bilföretagsmarknaden, med konkurshotet mot den amerikanska bildelstillverkaren och Mark IV-kollegan Delphi, kan grusa planerna.

-Jag har aldrig varit med om något liknande i bilindustrin under mina snart 35 år i branschen. I värsta fall får vi vänta i ett par år men vi har redan skaffat ett par investment bankers och gör nu en värdering. Due diligence (köparnas genomgång av räkenskaperna) ska börja om några månader, säger Kurt J Johansson där han tar emot i svartvit-mönstrad tweedkavaj och ljusgrön slips med en rosa ros mitt på.

Priset kan man bara spekulera i. Ett rättvist pris, om Delphikraschen inte får så stor påverkan, borde enligt Kurt J Johansson vara sex eller sju gånger rörelsevinsten. Med en värdering på sju gånger vinsten, två miljarder kronor för räkenskapsåret som slutar i februari 2006, landar priset på cirka 14 miljarder kronor. Bland dem som får del av försäljningen återfinns ett 20-tal personer i ledningen:

-Vi i ledningen har inga aktier eller optioner men får betalt enligt en formel baserat på försäljningspriset. Själv får jag 20-50 miljoner kronor när ägarna sålt hela företaget, säger Kurt J Johansson.

Huvudspåret är en försäljning i delar. Inte en börsnotering. Orsaken:

-Att vara på börsen i Nordamerika med de nya redovisningsreglerna Sox (Sarbanes Oxley Act) är likvärdigt med självmord. Hävdar jag. I stället väljer ägarna det andra alternativet med styckning. Det är delvis en följd av de nya reglerna, säger Kurt J Johansson.

Ironiskt nog betyder försäljningsbeslutet samtidigt dödsstöten för kontoret i Sölvesborg. Härifrån har strategiska beslut om allt från uppköp av andra bolag till frågor om vart forskningsmiljonerna ska gå dirigerats. Om något år ska huset i första hand fungera som försäljningskontor för Mark IV i Norden.

Avvecklingen har redan börjat och den rymliga byggnaden med plats för 20-30 anställda har numer bara en handfull personer på plats. För Mark IV betyder det att ett ovanligt system med tre toppchefskontor, förutom i Sölvesborg också i Amherst norr om New York och i italienska Turin, bantas till två.

Har det varit opraktiskt att ha tre huvudkontor?
-Nej. Vi tycker inte det. Det är tvärtom praktiskt. Vi har tagit bort huvudkontorsstatusen. I stället införde vi tre olika kontor med vardera en person från ledningen.

Topptrojkan presenteras som jämställd i alla officiella dokument. Utom Kurt J Johansson är det också bolagets vd Bill Montague, som sitter i USA, och den operativt ansvarige chefen, i Italien, Giuliano Zucco, som leder verksamheten tillsammans:

-Delvis är det något som vi har gjort för att bättre förstå olika kulturskillnader, en sydeuropeisk, en nordeuropeisk och en nordamerikansk. Nu, efter 15 år, tror jag att de största skillnaderna är överbryggade, säger Kurt J Johansson.

Hur kan en multinationell koncern resonera så att de lägger koncernchefskontoret i just den lilla stad där koncernchefen bor och vill bo kvar?
-Om jag ska jobba i det här bolaget, resa 150 dagar om året över hela världen, så ville jag bo så här. I Sölvesborg. Så resonerade jag och de sade inte emot. Det är quality of life för mig, säger Kurt J Johansson och verkar inte tycka att det är något konstigt med den inställningen.

Det bolag han driver från Blekinge kan bäst beskrivas som ett konglomerat i verkstads-, motor-, och it-branschen. Två tredjedelar av försäljningen i år på 14 miljarder kronor går till världens stora biltillverkare inom affärsområdet Automotive.

Affärsområdet utvecklar, tillverkar och säljer system och komponenter till bilmotorer, som luftinsprutningssystem, drivning av kamaxlar och drivning av hjälpaggregaten som sitter framför motorn, som pumpar för servostyrning och kompressorer för luftkonditionering.

-Det är ett område där det inte finns så många spelare på den globala planen. Det är mycket produktutvecklingskrävande och ett område som har vuxit och som växer kraftigt i dag.

För att det görs fler och fler motorer?
-Dels för att tillverkarna gör fler och fler motorer men också för att de blir mer sofistikerade och får högre livslängdskrav och ökade avgaskrav. Ett stort plus för oss är att det finns en stor eftermarknad.

I USA är världens största bildelstillverkare Delphi på fallrepet och här hemma brukar mindre bildelsleverantörer klaga på den behandling de får utstå i mötena med inköpare hos GM (Saab Automobile) och Ford/Volvo. Enligt Kurt J Johansson är det en behandling som till viss del drabbar även Mark IV, men som bolagen får lära sig att leva med:

-Om du är innovatör och du kommer till någon biltillverkare för att förbättra deras produkt med något som är billigare och bättre så blir de väldigt intresserade.

Det är skillnad på underleverantör och underleverantör?
-Ja. Den här generaliseringen att det inte går att tjäna pengar inom automotive och att det är tufft och hårt är inte korrekt. Det finns åtskilliga företag inom automotive som lever ett hyfsat liv och har en hyfsad avkastning just för att de säljer innovativa system och komponenter. Svensk­amerikanska Autoliv har byggt upp lite av den här imagen genom att bygga upp något som deras kunder behöver.

Den här inriktningen mot högre teknikinnehåll gör att bolaget, tvärtemot hur många andra verkstadsföretag agerar, inte har lagt tillverkning i Asien.

-För den som tillverkar bulkprodukter där tekniken inte är på topp är det väldigt bra att vara i Kina. Om du tillverkar högteknologiska produkter så finns det en fara att gå in i Kina för tidigt. Dina uppfinningar kan bli stulna. Därför har vi med avsikt väntat.

Har det visat sig var rätt eller fel beslut?
-Jag vet inte men våra kunder har i alla fall inte bett oss starkt nog att sätta upp verksamhet i Kina.

Vid sidan av bildelarna är det näst största affärsområdet elektronik. Mark IV säljer elektroniska skyltar i bussar, för tåg och flygplatser samt elektroniska vägtullssystem i Nordamerika för i storleksordningen två miljarder kronor per år. Och den som frågar Kurt J Johansson om vad han tycker om trängselavgifter får, efter vad åtminstone undertecknad uppfattar som en överraskande lång tvekan, ett rakt svar:

-Om du med vägtullar menar att det är bra att betala för att köra över en bro eller på en motorväg så är svaret ja. Och trängselavgifter, som är på gång i Stockholm, är så klart bra. Erfarenheterna från London visar ju att trafiken flyter snabbare inne i staden.
______________________________________________________________

MARK IV
Omsättning mars 2005/ februari 2006 (prognos): 1,8 miljarder dollar (f å 1,6) (Cirka 12 miljarder kronor).
Rörelseresultat (EBITDA): 250-255 miljoner dollar (f å 220 MUSD) (2 miljarder kronor).
Anställda: 7 500 personer.
Tillverkning: Kanada, USA, Argentina, Brasilien, Spanien, Italien, Belgien, Danmark och Indien.

Affärsområden:
Automotive: 9,5 miljarder kronor.
Motordelar och motorhjälpsystem till global bilindustri.
Motor: 2 miljarder kronor.
Mindre och mellanstora bensin- och dieselmotorer till bilar, generatorer, jordbruksredskap och båtar.
Vägtullar: 1 miljard kronor.
Automatiska bompengssystem i Nordamerika.
Informationssystem: 1,2 miljarder kronor.
Elektroniska skyltsystem för bussar, tåg och flygplatser.
_______________________________________________________________

KURT JOHNNY JOHANSSON, FÖDD 1941 I KARLSHAMN, OM
…namnet Mark IV:
– Han som startade bolaget i USA för 35-40 år sedan tog namnet efter de cigarrcigaretter han rökte.
…lastbilsmarknaden i USA:
– Vi levererar motordelar och det känns som om den tappar fart i samband med att de nya utsläppskraven införs 2007.
…kvaliteten på de dieselmotorer som tillverkas i den nya Indienfabriken:
– De är lika bra som de vi gör på moderfabriken i Italien.
?det höga bensinpriset:
– Om det höga oljepriset står sig kommer ökningstakten i världens bilproduktion att minska. Den trenden är redan här.
…ledarförebilder:
– Det som BMW har uppnått på bilsidan är alldeles fantastiskt. Liksom Toyota som har så mycket pengar så de inte vad de ska göra av pengarna. En ledare jag ser upp till är Hans-Olov Olsson, avgående chef på Volvo Person-vagnar.
…ordförandejobbet i vaktbolaget Protect U:
– Vi är 16 anställda. Om fem år är vi minst 200. De stora, Securitas och Falck, har blivit för stora – vi har tagit över stora delar av Sölvesborg med omnejd. På prov har vi börjat låta väktarna packa upp varor i butik på natten. Det går fyra gånger fortare än på dagen när kunderna stör. Och samtidigt vaktar de affären.
…styrelsejobbet i Marine Maintenance Sweden:
– Min ene son lyfter och vinterförvarar fritidsbåtar i Nogesund (söder om Sölvesborg). Ägarna lämnar nyckeln på hösten och hämtar båten ren och vårrustad på våren. Moderna båtar har så mycket elektronik att de helst inte ska stå ute i kylan på vintern.
…fritiden:
– Båten och så spelar jag piano.
…familjen:
– Fem vuxna barn och hustrun Maria.
…årsinkomsten 2004:
Cirka sex miljoner kronor (enligt skatteverket).

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.