Den obotlige optimisten
Saab Automobiles vd Jan Åke Jonsson är förstås en luttrad man. Det måste man vara om man leder ett bolag som inte har tjänat pengar så länge någon kan minnas, som har varit nedläggningshotat i flera år och som nu står inför sin kanske svåraste situation hitills, med snabbt fallande bilförsäljning och en huvudägare som behöver amerikanskt statsstöd för att överleva.
På en skala 1 till 10, där 1 betyder att Saab är i ett drömläge och 10 att hoppet är ute för Saab. Var är Saab i dag?
– Då befinner sig Saab på nivån 2-3. Vi är i en väldigt positiv position nu, säger Jan Åker Jonsson.
Det höga betyget förklarar han så här:
– Det är tack vare att vi gjort väldigt mycket av kostnadsreduktionerna, vi har inte varslat några människor, vi har anpassat vår produktion till dagens situation, vi har jobbat mycket med vårt varumärke. Och nästa år börjar vi rulla ut våra nya bilar.
Häromdagen kom beskedet från GM som skapade förestsidesrubriker i media och stor oro hos de anställda – Saab är till salu. Jan Åke Jonssons lugn består dock.
– Flera media har haft utgångspunkten att GM ska sälja Saab. Det är bara ett av många alternativ men ingenting som ligger i fokus. Det finns en mängd andra intressanta lösningar och vi undersöker olika möjligheter parallellt.
Jan Åke Jonssons positiva attityd kan tolkas i ljuset av två saker. För det första det som Jan Åke Jonsson själv pekar på, mot slutet av intervjun.
– Eftersom jag är den högsta ledaren måste jag vara den som ingjuter hopp och tro.
För det andra att Jan Åke Jonsson är vd på ett företag som, oavsett vad han tycker om det, faktiskt är till salu. Vem vill köpa en bil av någon som säger att den inte fungerar något vidare? Det vore helt fel att kalla den avspända Jan Åke Jonsson för en bilhandlartyp. Men om hans vilja är snacka upp priset på Saab så måste man säga att han gör sitt bästa.
Hur cool och positiv Jan Åke Jonsson än framstår är hans handlingsutrymme, som dotterbolags-vd under GM:s koncernchef Rick Wagoner, begränsat. Liksom hans möjlighet att ge annat än standardsvar på frågor som rör GM.
Om det ändå skulle bli en försäljning, vilken ägare skulle du föredra?
– Vi diskuterar inte den här frågan över huvud taget, så jag har inte funderat på det.
GM har fått kritik för att inte vårda Saabs varumärke. Finns det något som GM hade kunnat göra bättre för att sätta Saab i en bättre position?
– Det vet jag inte, det är inget jag funderar på. Jag tycker det är ganska ointressant, det är bättre att titta framåt.
Vad skulle hända med Saab om GM skulle tvingas ställa in betalningarna?
– Det tror jag är en utopi. Jag tror inte alls på en chapter eleven-lösning (amerikansk bolagsrekonstruktion, reds anm).
När det gäller Saabs egen verksamhet och potential är Jan Åke Jonsson mer vältalig. Så här beskriver han krisens början:
– Det som hände med Saab var att vi redan i slutet av förra året började anpassa vår produktion till en lägre nivå. Antingen var det tur eller så var vi förutseende. Vi såg att det var en nedgång på vissa av våra kärnmarknader. Nu i juli, augusti började vi se nedgångar på ganska stora marknader. Då började vi inse att nu är det något som händer.
– Det var nog en liten överraskning att det gick så fort. Från att ha positiva siffror i Europa för förra året till dagens dramatiskt negativa siffror. Alla marknader påverkades. Det var lite överraskande. Inte bara i USA och Europa, utan även Ryssland och Kina började stanna av, det har vi aldrig sett tidigare.
Det har talats om att svenska staten skulle kunna överta ägandet av Saab. Jan Åke Jonsson utesluter inte det alternativet.
– Det finns många olika möjligheter där flera företag kan komma att investera i Saab. Och den svenska staten kan vara en del av den finansiella lösningen. Det finns flera möjliga alternativ, allt från rena stöd och lånegarantier till att de går in som ägare under en begränsad period. Det skulle kunna ge dem möjlighet att påverka bilindustrins framtid.
Han tror inte att krisen kommer att leda till att teknikutveckling och ny design kommer på efterkälken.
– Efter en sådan här väldigt plötslig uppbromsning är det klart att vi börjar diskutera prioriteringar. Kostnadsreduktion är högprioriterat men du måste samtidigt balansera dina satsningar på teknikutveckling. I den situation som Saab är i nu gäller det att både bromsa och gasa.
Var gasar ni?
– För det första finns vissa marknader som fortfarande växer, Kina till exempel även om det stannat av där. Vi växer också i Ryssland och vi har bra utveckling i Frankrike och Italien. Vi är också väldigt lyckosamma inom miljöbilverksamheten.
Vilken utveckling vågar ni satsa på nu när ni måste prioritera?
– En aspekt är att vi kommer att satsa på Saabdesign, det som är typiskt Saab. Det andra är att satsa på hybridbilar och säkerhet. Och våra bilar är väldigt praktiska, vi kommer att bli ännu mer effektiva i hur vi utnyttjar bilens storlek.
Har ni råd att satsa på detta när GM knappt har råd att betala leverantörer och löner.
– Absolut. Du måste satsa på framtiden också. Kunderna har krav på förnyelse och det finns också legala krav att ta hänsyn till.
Samtidigt ser han den hittills låga förnyelsegraden som ett problem för Saab.
– Vi har inte förnyat våra bilar, som 9-5, tillräckligt ofta. Den är elva år gammal. Det är något vi kommer att jobba med i framtiden. Nästa år lanserar vi en ny 9-5 och den har en livscykel på 6-7 år, det är den livscykel som framtida modeller kommer att ha.
På frågan vad som har varit jobbigast under året tar Jan Åke Jonsson upp att Saab tvingades skjuta upp lanseringen av sin nya crossoverbil, 94X. Den skulle ha lanserats under 2009 men den kommer i stället året därpå.
– Det är en anpassning till den nya situation vi har. Om det var smärtsamt? Absolut.
Det finns analytiker som talar om volymfall på 30-40 procent globalt.
– Ja, det är en realitet, om du tittar väldigt kortsiktigt. Under de första åtta månaderna i Europa i år så var volymtillväxten ungefär plus minus noll. Under oktober gick marknaden ner med över 30 procent. Och det här tror vi kommer att hålla i sig tills finanskrisen och den ekonomiska situationen vänder.
När vänder det?
– Möjligen i slutet på nästa år. Men 2009 kommer att bli tungt.
Hur ser du på försäljningsutvecklingen?
– När jag jobbade som försäljningschef för Saab i USA i början av 1990-talet var volymerna ännu mer deprimerande än vad de är nu. Och bara tre, fyra år senare så var vi uppe på rekordvolymer. Bilindustrin har en otrolig förmåga att komma igen. Förr eller senare måste kunderna byta bil, av olika anledningar. Teknologiskt har bilindustrin alltid legat i framkant. Det miljötryck som finns på bilindustrin i dag är ungefär samma tryck som det var på säkerhet för fem, tio år sedan. Och inom miljöbilssegmentet har det ju skett en fantastisk utveckling, så jag har en stark tilltro.
Saab slår vakt om premiumkänslan, bland annat genom att stå emot prispress. I USA höjdes priserna med 11 procent på den senaste modellen.
Kommer inte konsumenterna att köpa en billigare bil nästa gång de behöver en?
– Den prognostiserade utvecklingen är att det finns ett segment som kommer att växa och det är premiumbilarna, över hela världen. Men även lågprissegmentet kommer att växa i takt med att det kommer flera produkter.
Maud Olofsson har kritiserat båda Saab och Volvo för att vara för långsamma med att utveckla miljöbilar. Hur ser du på er position inom miljöbilssegmentet?
– Ur ett svenskt perspektiv har vi en otroligt bra position Av allt vi säljer i Sverige är 80 procent miljöbilar och vi har en stor marknadsandel. Inget annat varumärke har en så stor andel miljöbilar i Sverige i dagsläget. Vi arbetar också stenhårt med nya innovativa hybridteknologier som vi redan har visat upp på olika internationella mässor.
Under året har Saab sett dollarfall, miljöavgifter och nu en finanskris. Är det något djävulskap vi inte har sett?
– Man måste dela på de olika aspekterna, för det första den ekonomiska krisen som marknaden befinner sig i. Förr eller senare kommer vi ur den. När man sätter betyg på en skala som vi gjorde nyss så kan man inte bara titta på hur det ser ut i dag. Man måste titta på riktningen för framtiden.
Jag tror ändå att en del kan bli blir förvånade att höra att du är så positiv. Vad säger du för att övertyga dem?
– Man kopplar ofta finanskris och den ekonomiska nedgången till att måla en väldigt mörk bild av bilindustrin. Ta de svenska varumärkena, vi är väldigt väl positionerade men det som målas upp är ett domedagsscenario. Det tror jag inte på alls.
– Jag vet att vi är på rätt väg, att vi är kostnadseffektiva och att vi har många nya och intressanta bilar på gång.
Är det alla andra som är för negativa?
– Jag tycker att man överdriver de ekonomiska svårigheterna. Ibland får man höra att inte finns något hopp för Saab eller bilindustrin i Sverige, man målar för svart bild.
Vad ligger bakom det?
– Jag vet inte. Jag tycker att man skulle analysera fakta mer djupgående innan man skriver en rubrik. Medias bild är ibland onyanserad. Rubriksättarna borde vara mer balanserade, de ser aldrig det positiva.
Och vad är det positiva i frågan?
– Miljöbilsidan. Där har vi 80 procent av vår försäljning i Sverige – det är väldigt positivt. För svenskarna är det viktigt att känna till att det går så bra. Miljödebatten är oerhört intensiv här och det tycker jag är jättebra. Men jag tycker ofta att man hänger ut de svenska varumärkena. Saab och även Volvo får ofta en kritisk bevakning när det gäller miljöbilar. Jag kan bara säga att säljer man 80 procent av bilarna som miljöbilar är det väldigt bra, men det kommer inte fram.
Om du hade jobbat på golvet på Saabs fabrik i Trollhättan, hur hade du tänkt då?
– Det är klart att jag skulle vara lite orolig för den ekonomiska utvecklingen. Samtidigt tror jag att jag skulle ha en positiv inställning till Saabs framtid.
Det låter på dig som om du varit med om värre saker än det här, under dina 30 år i bilbranschen.
– Det vet jag inte, jag försöker att inte komma ihåg de värsta tidpunkterna. Men det här är en ovanlig situation därför att alla marknader är nere och du har en finanskris som gör att det är svårt för kunderna och återförsäljarna att finansiera, och du har en miljöutveckling som drivs av konsumenterna men även av lagar och förordningar. Och du har ett fortsatt tryck på att göra bilarna säkrare. Så det är en väldigt komplicerad situation, att allt det här inträffar vid samma tidpunkt.
_____________________________________________________________
Saabs önskelista till regeringen
* Dubbla miljöbilspremien till 20 000 kronor, i stället att avskaffa den.
* Gynsammare tjänstebilsbekattning.
* Göra det mer ekonomiskt lockande att skrota en bil för att främja ökad nybilsförsäljning i Sverige, som i dag har Europas tredje äldsta bilpark.
* Skapa förutsättningar för gynnsammare lån för köp av miljöbilar.
* Ge villkorslån till Saab för att säkerställa teknik- och designutveckling.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.