“Det fanns utrymme för något annorlunda”

Det började med ett examensarbete och slutade med en kamp om att revolutionera begreppet cykelhjälm. Men nu har båda grundarna lämnat bolaget. Terese Alstin förklarar varför hon lämnar Hövding.  

– Jag vill inte luta mig tillbaka utan fortsätta vara innovativ, ha modet att väcka debatt och sticka ut. Det förekom meningsskiljaktigheter mellan mig och bolagets vd samtidigt som bolaget genomförde förändringar i ledningsgruppen.

Det säger Terese Alstin som förklaring till varför hon lämnar Hövding, det nytänkande hjälmbolaget som hon grundade tillsammans med Anna Haupt för tio år sedan.

Vid grundandet hade det precis kommit en ny lag som innebar att barn måste bära cykelhjälm. Snart väcktes frågan om även vuxna skulle omfattas av lagen i framtiden vilket vållade stor debatt. I den vevan studerade Anna Haupt och Terese Alstin industridesign vid Lunds universitet. De bestämde sig för att göra ett examensarbete om det heta ämnet cykelhjälmar.

– När Anna kom med förslaget var min omedelbara reaktion aldrig i livet, det kändes så tråkigt. Men min reaktion sade någonting om att det fanns utrymme för att göra någonting annorlunda, säger Terese Alstin. 

Som i alla designprojekt började de med research. Efter att ha frågat cyklister visade det sig att det bland annat var fåfänga och känslan av degradering till barnstadiet som tog emot vad gällde hjälmanvändning. En man svarade att han skulle använda hjälm om den vore osynlig – det citatet tog studenterna fasta på.

Målet var att konstruera en hjälm som knappt syntes, en som bara dök upp när den behövdes. De sneglade mot krockkudde-teknologin där olika airbag-applikationer hade börjat dyka upp utanför bilindustrin, bland annat i form av en lavinairbag för extremskidåkare. De skulle skapa en cykelhjälm, som inte var någon hjälm, utan en krage med inbyggd airbag.

Utmaningen var att ta fram en algoritm för hur airbaghjälmen skulle triggas att utvecklas i vitt skilda situationer med hjälp av olika sensorer. Medan en sensor – en accelerometer – svarar på stötsignaler från kroppen om man exempelvis blir påkörd av en bil, så behövs en helt annan sensor – en gyrometer – för att identifiera cyklistens fallrörelse om hjulen slirar på en isfläck.

Första startkapitalet kom från stipendier och entreprenörtävlingar. Därefter utvecklade de företaget ytterligare i den Malmöbaserade inkubatorn, Minc.

Men skeptikerna mot den radikala hjälmen var många.

– Det typ av motstånd som vi mötte när vi gav oss in i den mansdominerade airbags- och säkerhetsbranschen var massivt. Det var en styrka att vi var två som vände varje motgång till en drivkraft. Varje skeptiker blev ytterligare en person att motbevisa.

Att ta fram en säker hjälm och få ut den på marknaden blev en dyr historia. Sedan start har de tagit in riskkapital på 130 miljoner kronor. Största ägare är nu Industrifonden, Indigo Capital Partners samt LMK Industri. Efter att det skurit sig mellan den externe vd:n Fredrik Carling och medgrundaren Anna Haupt lämnade Anna bolaget i december i fjol. Den 17 februari i år lämnade även Terese Alstin bolaget, efter 10 års arbete.

– När man bygger upp ett företag från grunden blir det som en del av en själv. Hövding är mitt och Annas livsverk, och naturligtvis hade ingen av oss önskat att det skulle sluta såhär, säger hon.

Hövding redovisade senast en årsomsättning på 19 miljoner kronor samt en förlust på 26 miljoner kronor. Hjälmarna har lanserats i 15 europeiska länder. Förutom att satsa hårdare på Danmark och England står Japan på tur.

Men vad bolagets grundare ska hitta på – det återstår att se.

 

 

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här