Diesel etta på svensktoppen

Diesel är vanligaste bränslet för nya bilar. Det visar bilstatistiken för oktober. Av nyregistrerade personbilar i Sverige var 53,8 procent dieseldrivna.

Oktober blev ännu en rekordmånad för bilhandeln, visar ny statistik från branschorganisationen Bil Sweden. Det såldes 26 420 personbilar, vilket är 21,3 procent fler än samma månad förra året. Även tunga och lätta lastbilar ökar, vilket är tydliga tecken på att konjunkturen vänder upp.

Den bil som säljer överlägset bäst är Volvo V70, där två av tre kunder väljer den bränslesnålare dieselmotorn. Sverige har tidigare inte varit något stort dieselland, främst på grund av att dieseldrivna bilar beskattats hårdare än bensindrivna.

En annan orsak till det ökade dieselintresset är att många mindre dieselbilar klarar utsläppsgränsen för miljöbil (120 g CO#2/km) och därmed får skattelättnader. Varannan ny miljöbil är dieseldriven.

Hittills i år har över 233 000 personbilar registrerats i Sverige, vilket är en uppgång med 34 procent jämfört med de tio första månaderna 2009. Fortsätter den starka trenden för dieselbilar kommer Sverige att nå ungefär samma andel som de flesta länder på kontinenten där dieseln sedan flera år tillbaka dominerar.

Dieselmotorns stora fördel är att den förbrukar betydligt mindre bränsle än bensinmotorn. Den högre verkningsgraden är främst ett resultat av att luften i cylindrarna komprimeras mer än i bensinmotorn. På minussidan står högre komplexitet och därmed något högre pris. De tidigare problemen med utsläpp av kväveoxider och sotpartiklar är ingen stor fråga i dag tack vare katalysatorer och avancerad motorstyrning.

Rudolf Diesel formulerade principerna för dieselmotorn i början av 1890-talet. Motorn komprimerar luft som därmed hettas upp och sedan tillförs bränslet som i sin tur antänds. Detta till skillnad från föregångaren Nicolaus Ottos motor där bränsle och luft blandades till en gasblandning som sögs in i cylindrarna och sedan antändes med hjälp av en elektrisk gnista.

Rudolf Diesel blev dock aldrig rik på sin uppfinning. Han drunknade 1913 under en båtresa till England, sannolikt ett självmord.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Valour
Annons från Moberg Pharma