Diesel etta på svensktoppen
Oktober blev ännu en rekordmånad för bilhandeln, visar ny statistik från branschorganisationen Bil Sweden. Det såldes 26 420 personbilar, vilket är 21,3 procent fler än samma månad förra året. Även tunga och lätta lastbilar ökar, vilket är tydliga tecken på att konjunkturen vänder upp.
Den bil som säljer överlägset bäst är Volvo V70, där två av tre kunder väljer den bränslesnålare dieselmotorn. Sverige har tidigare inte varit något stort dieselland, främst på grund av att dieseldrivna bilar beskattats hårdare än bensindrivna.
En annan orsak till det ökade dieselintresset är att många mindre dieselbilar klarar utsläppsgränsen för miljöbil (120 g CO#2/km) och därmed får skattelättnader. Varannan ny miljöbil är dieseldriven.
Hittills i år har över 233 000 personbilar registrerats i Sverige, vilket är en uppgång med 34 procent jämfört med de tio första månaderna 2009. Fortsätter den starka trenden för dieselbilar kommer Sverige att nå ungefär samma andel som de flesta länder på kontinenten där dieseln sedan flera år tillbaka dominerar.
Dieselmotorns stora fördel är att den förbrukar betydligt mindre bränsle än bensinmotorn. Den högre verkningsgraden är främst ett resultat av att luften i cylindrarna komprimeras mer än i bensinmotorn. På minussidan står högre komplexitet och därmed något högre pris. De tidigare problemen med utsläpp av kväveoxider och sotpartiklar är ingen stor fråga i dag tack vare katalysatorer och avancerad motorstyrning.
Rudolf Diesel formulerade principerna för dieselmotorn i början av 1890-talet. Motorn komprimerar luft som därmed hettas upp och sedan tillförs bränslet som i sin tur antänds. Detta till skillnad från föregångaren Nicolaus Ottos motor där bränsle och luft blandades till en gasblandning som sögs in i cylindrarna och sedan antändes med hjälp av en elektrisk gnista.
Rudolf Diesel blev dock aldrig rik på sin uppfinning. Han drunknade 1913 under en båtresa till England, sannolikt ett självmord.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.