Ellos ökar omsättning och vinst

E-handelsaktören Ellos ökar såväl omsättning som vinst i det första kvartalet.
Ellos ökar omsättning och vinst - penna-analys-700_binary_6947306.jpg
Omsättningen steg 29,6% till 830,3 miljoner kronor (640,5). Valutaeffekter påverkade tillväxten negativt med 1,8. Organiskt ökade nettoomsättningen med 31,4%.

Bruttomarginalen ökade till 50,8 (49,1)%.

Justerat ebitda-resultat uppgick till 54,8 miljoner kronor (23,4), med en justerad ebitda-marginal på 6,6% (3,7). Justerat ebita-resultat blev 31,4 miljoner kronor (0,9).

Rörelseresultatet blev 7,5 miljoner kronor (-24,7), med en rörelsemarginal på 0,9%. Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -86,5 miljoner kronor (-50,6). Likvida medel uppgick till 205,6 miljoner kronor (240,3).

”Ellos Group inleder året med en stark utveckling och vi ser därmed att den positiva trenden från 2020 fortsätter. Under årets första kvartal var försäljningstillväxten mer än 30%. Hem- och modekategorierna på samtliga våra e-handelsplatser bidrog till försäljningstillväxten. Allt fler kunder i såväl Norden som övriga Europa väljer att handla från våra e-handelsplatser”, uppger VD Paul Lembrechts i en kommentar.

Han uppger också att lönsamheten påverkats negativt av ökade fraktkostnader. Effekten var 16 miljoner kronor i kvartalet. Trots detta har bruttomarginalen ökat. Expansionen fortsätter.

”Satsningen i Europa fortsätter med full kraft. Jotex attraktiva heminredningssortiment har mottagits mycket väl, framför allt i Tyskland där försäljningen överstiger våra högt ställda förväntningar”, uppger Ellos-chefen.

”Det råder fortsatt stor osäkerhet i vår omvärld, bland annat kring hur konsumtionsviljan kommer att ta sig uttryck i pandemins spår samt hur priser och tillgång på råvarumaterial, produktions- och transportkapacitet kommer att utvecklas. Vi är ödmjuka inför denna utveckling. Samtidigt är vi som ledande e-handelsaktör och med starka varumärken inom mode och heminredning väl positionerade för att dra nytta av den strukturella tillväxten online, inte minst inom Hemsegmentet”, avslutar han sitt VD-ord.

Ellos, Mkr Q1-2021 Q1-2020 Förändring
Nettoomsättning 830,3 640,5 29,6%
EBITDA, justerat 54,8 23,4 134,2%
EBITDA-marginal, justerad 6,6% 3,7%
EBITA, justerat 31,4 0,9 3 388,9%
Rörelseresultat 7,5 -24,7
Rörelsemarginal 0,9%
Kassaflöde från löpande verksamhet -86,5 -50,6
Likvida medel 205,6 240,3 -14,4%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG