”En typisk kund söker upp sina två favoritmagasin”
”Varför kan man lyssna på all världens musik med en app, men släpa med sig stora buntar tidningar om man vill läsa någon annanstans än hemma?” Den frågan ställde sig Joel Wikell under en semester på Cypern 2012. Där och då föddes idén om att erbjuda obegränsad tillgång till magasin.
I mars 2013 lanserades tjänsten där läsaren, för ett fast pris i månaden, får tillgång till flera tusen svenska och internationella tidskrifter. Readly erbjuder även ett antal svenska dagstidningar.
Initialt visade magasinsförlag motstånd mot Readly. De flesta ville inte gå med, och flera av dem som bestämde sig för att göra det tvivlade på att tjänsten skulle ge dem några intäkter. Men tiden har gett Readly rätt.
– Trenden i magasinsbranschen är att cirkulationen sjunker. Förra året sjönk siffran med 8 procent. I tillägg till det ser man att annonsintäkterna minskar, säger Jörgen Gullbrandson, vd för Readly.
Krisinsikten har gjort att fler och fler magasin valt att testa. Och många är nöjda.
– Vi ger kunden nya pengar, en ökad cirkulation och data på vad läsarna vill ha.
Jörgen Gullbrandson berättar att Readly har ökat läsandet generellt.
– En typisk kund söker upp sina två favoritmagasin. Men med tiden ökar de läsandet från två till 28 magasin.
Han tillägger att ett abonnemang kan användas på fem olika enheter, vilket gör att flera familjemedlemmar sannolikt gemensamt läser de 28 magasinen.
Readly påbörjade sin internationella expansion 2014 och finns nu på närmare 50 marknader. Inom kort väntas inträde på den nederländska marknaden. I takt med framgångarna har Readly haft mer och mer data att presentera för nya marknader. Det har underlättat expansionen.
– I Sverige har vi vår högsta penetration. På marknader som Tyskland och Storbritannien finns mycket kvar att göra. Digitaliseringen av branschen har bara börjat.
Jörgen Gullbrandson oroar sig inte nämnvärt för vecko- och månadstidningarnas framtid.
– Jag tror på värdet av ett magasin, där en redaktion valt att sätta ihop innehåll som många vill komma åt.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.