Enskilda regerar i år igen

Enskilda Securities fortsätter att blända Finans-Sverige. I Affärsvärldens Analytikerranking 2004 koras firman, för andra året i rad, till bästa analyshus av Sveriges tyngsta placerare.

Upp som en sol. Ner som en pannkaka. Upp igen. Och sedan ner igen.

Den som följt Affärsvärldens Analytikerranking de senaste åren har även tydligt kunnat följa hur analytikernas status har åkt berg- och dalbana i takt med börsutvecklingen.

För två år sedan rasade de investerare som är analytikernas kunder och vilkas svar utgör grunden för Analytikerrankingen. De vägrade fylla i enkäten och sågade analytikerkåren rakt av med fraser som att “egentligen borde de ha underkänt allihop”.

Året därpå, det vill säga förra året, var talet om förtroendekris som bortblåst. Börslyftet hade givit branschen ny luft under vingarna, optimismen var tillbaka och här och där flög till och med någon champagnekork i taket igen.

I årets ranking är svaren från investerarna varken sågningar eller hyllningar, varken ros eller ris, varken berg eller dal när det gäller kårens kompetens och status. I stället vittnar de om att de tvära svängningarna i synen på analytikerkåren nu måste vara över en gång för alla. Och att de själva inte längre har lust att medverka till dem.

– Vi förstår mycket väl att den här typen av kartläggningar fyller en viktig funktion, kommenterade en av landets mer namnkunniga investerare i ett av de många samtal som ringts inför rankingen.

– Men ni måste också förstå att vi som betalar för de här tjänsterna har tröttnat på stjärnkulten. Det är vi som betalar de här killarnas löner, och handen på hjärtat är jag inte säker på att jag vill vara med och göra en enskild analytiker till stjärna. Risken är att han bara skickar en dyrare räkning nästa gång, eller använder rankingen för att bli dyrt överköpt till någon annan firma. Jag tror faktiskt inte att jag har lust att fylla i den här enkäten i år.

Till slut fyllde han givetvis i. För även om man alltid kan rycka på axlarna och avfärda rankingen som en “skönhetstävling” är den en stark, och viktig, indikator på investerarnas förtroende för landets analyshus och ett instrument för att fånga upp de trender som råder i den smala men mytomspunna del av finansbranschen som analysvärlden utgör.

Oavsett de spontana reaktioner och känslomässiga strömningar som finns kring analys, analytiker och stjärnkult är uppslutningen således stor när Affärsvärldens Analytikerrankning i år genomförs för elfte gången.

De resultat som redovisas bygger på svar från landets tyngsta aktieplacerare, som var och en förvaltar över en miljard kronor. Tillsammans representerar de flera hundra miljarder i kapital, motsvarande cirka 20 procent av Stockholmsbörsens värde.

Så hur ser då resultaten ut? Ett enkelt svar är: Enskilda Securities regerar.

Efter att förra året ha tagit veritabel storslam och vält Carnegie av tronen som bästa analyshus håller firman sina positioner som segrare i tre av de fyra tyngsta klasserna: Bästa analyshus, Bäst på kommunikation och Bästa strategiprodukt.

De håller även ställningarna som vinnare i åtta av fjorton delbranscher. Nya prestationer under året är att Enskildas analyschef Björn Jansson själv lyckats lägga beslag på den tyngsta placering en enskild analytiker kan få, Bästa analytiker totalt, och dessutom har slagit sig in i på en tredjeplats i kategorin Makro – där Enskilda inte nämnts på länge.

– Givetvis blir vi jätteglada över att kunderna uppskattar det vi gör men just i Makro ska man ära den som äras bör. Den placeringen är tack vare att vi har ett suveränt makroteam i Köpenhamn, men eftersom det är jag som träffar de svenska kunderna blir det jag som får rösterna, säger Björn Jansson.

Resultaten i rankingen är en effekt av det arbete som påbörjades redan 1999 efter att Björn Jansson och aktiechefen Henric Falkenberg, allmänt kallade “guldgossarna” tillsammans med tidigare Enskilda-chefen Per-Anders Ovin, köptes över från Alfred Berg 1998.

– Jag har haft två grundstenar under hela den här tiden; dels att hitta rätt personer och få dem att trivas och stanna kvar, dels att ha klara och tydliga interna processer som frigör tid för analytikerna att ägna sig åt själva tankearbetet och kundkontakterna, säger Björn Jansson.

– Kontinuitet är ett nyckelord för oss både när det gäller bemanning, produktutbud och även arbetssätt. Alla analytiker hos oss vet vad de ska göra och hur, och jag tror att det är något som också uppskattas av kunderna. Det sätt som Monika Elling bevakar H&M på är jämförbart med hur Mats Nyström bevakar telekombolagen. Jag tror att det innebär en trygghet för kunderna.

Det faktum att Enskilda är på offensiven pareras bra av Carnegie. Även om firmans comeback i rankingen låter vänta på sig har man knappat in på Enskilda i kategorin Strategi, petat bort Swedbank från förstaplatsen i Småbolag, och lyckats behålla sina vinnarplaceringar i de fyra delbranscherna Handel (trots mycket stark konkurrens från Enskilda) Skog, Teleoperatörer och Stål.

Enskilda och Carnegie är de hus det generellt sett talas om i årets undersökning. Handelsbanken håller sig kvar som segrare i Makro och Läkemedel och har fått in ett nytt namn, Anna-Karin Envall, i rullorna men nämns inte i de tyngsta kategorierna.
ABG, som varit stjärna i de senaste årens rankingar, är inte lika heta i år som tidigare och har dels halkat ner en placering i Kommunikation, dels tappat branschsegern i Telekom.

I gengäld har Sigmund Håland återtagit sin förstaplats i kategorin Bank & Försäkring och seglat upp på samma poäng som Björn Jansson i Bästa analytiker totalt. ABG sopar också hem tredjeplatsen i den kategorin tack vare att man under året värvat Jacob Wall (Bästa analytiker totalt förra året) från Alfred Berg.

Just Alfred Berg har varit en sorglig historia i de senaste rankingarna och har de sista åren alltmer omtalats som ett sjunkande skepp. Även om det fortfarande är långt kvar till topplaceringarna syns de i år som ny trea på Strategi, där de slagit ut Morgan Stanley. Samma placering får firman på Läkemedel, genom Mattias Häggblom, och på Fordon genom John Hernander.

Starkaste trenden i årets ranking, som kunde urskiljas redan förra året, är att analysen blir allt mer case-baserad, det vill säga att analytikerna i betydligt större utsträckning än tidigare bedöms utifrån enskilda case än utifrån sin syn på en bransch eller ett bolag över tid. Analysen blir därmed alltmer idébaserad, specifik och inriktad på grävande analys.

Ett tydligt exempel på detta, och som också nämns som en av orsakerna till Enskildas framgång under året, är Monika Ellings Oriflame-analys som när den presenterades i oktober var ett resultat av dryga två månaders arbete.

– Det casebaserade är ju det som egentligen är analys, säger Björn Jansson.

– När börsen för några år sedan började gå ner resulterade det i en rädsla att sticka ut hakan vilket gjorde att caseanalysen minskade. När börsen återhämtade sig började det öka igen, nu är efterfrågan på case stor från kunderna. Att vi vågar sticka ut hakan, vara kreativa och komma med idéer i stället för att enbart kommentera är ju det som de egentligen är beredda att betala för.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.