Essity förvärvar Modibodi för 985 miljoner kronor

Hygien- och hälsobolaget Essity förvärvar det australiensiska bolaget Modibodi, som beskrivs som ledande inom absorberande underkläder, för cirka 985 miljoner kronor. Det framgår av ett pressmeddelande.
Essitys VD Magnus Groth.
Essitys VD Magnus Groth.
Essity har idag en närvaro inom absorberande underkläder inom Feminine Care med varumärkena Libresse, Bodyform, Saba och Tom Organic. Modibodi kompletterar nu portföljen inom området.

”Förvärvet av Modibodi stärker Essitys position inom absorberande underkläder och möjliggör snabbare tillväxt inom ”bättre för dig och bättre för planeten”-produkter. Modibodi har de egenskaper vi söker som ledande marknadspositioner, ett starkt varumärke och stark hållbarhetsprofil, samt framgångsrik digital marknadsföring och e-handel”, säger Magnus Groth, VD på Essity.

Modibodi grundades 2013 och redovisade en nettoomsättning på 365 miljoner kronor och en försäljningstillväxt på 18% under 2021. De har huvudkontor i Sydney, Australien.

Köpeskillingen är på kontant- och skuldfri basis och transaktionen väntas slutföras under andra halvåret i år.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.