Färre prylar

Det har gått 120 år sedan ekonomen och sociologen Thorstein Veblen skrev The Theory of the Leisure Class och myntade uttrycket iögonenfallande konsumtion. Det syftade på hur materiella ting signalerade social klass och status.

I ett alltmer digitaliserat och immateriellt samhälle förändras beteendet. I kombination med de kulturbärande klassernas vurm för miljön talar mycket för att vi kommer att uppleva peak stuff det här decenniet – i alla fall i västvärlden. Vinnarna blir de företag som lyckas sälja upplevelser.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets