Fortnite-bolaget Epic Games köper svenska doldisbolaget Quixel

Epic Games har förvärvat det svenska doldisbolaget Quixel och 3d-biblioteket Megascans för en okänd summa. "Det är en dröm som har besannats", säger Quixels grundare Teddy Bergsman.
Fortnite-bolaget Epic Games köper svenska doldisbolaget Quixel - quixel-700_binary_6978320.jpg

Artikeln har uppdaterats med citat från Quixels grundare Teddy Bergsman.

Uppsala-bolaget Quixel har sedan start haft en tydlig ambition: de vill 3d-skanna allt i hela världen. Med egenutvecklad skanningsteknik kan startupföretaget skapa fotorealistiska digitala kopior av alltifrån träd och bilar till hela landskap. De här 3d-modellerna kan sedan användas för att skapa filmer, tv-spel och andra virtuella miljöer.

Nu står det klart att spelutvecklaren Epic Games, som bland annat ligger bakom försäljningssuccén Fortnite, förvärvar det svenska bolaget. Bolagen vill inte kommentera hur stor köpesumman är.

Förutom spel utvecklar Epic Games också en spelmotor som heter Unreal Engine, och används av miljontals spelutvecklare världen över. Planen är nu att alla som använder Unreal Engine också ska få gratis tillgång till Quixels databas Megascans, där bolagets alla 3d-modeller finns samlade. Detsamma gäller Quixels 3d-program Bridge och Mixer.

När Ny Teknik når Quixels grundare och vd Teddy Bergsman har han precis presenterat nyheten på Epic Games konferens Unreal Academy i London, och är märkbart glad.

– Det här är en dröm som besannats. Vårt mål är inte bara att skanna hela världen, utan att göra den tillgänglig till alla. Det finns inget mer effektivt sätt att lyckas med det än att göra Megascans gratis för alla som använder Unreal Engine, säger Teddy Bergsman till Ny Teknik.

Vad betyder det här för dig och för Quixel?

– Det är ett otroligt erkännande. Det som är viktigt för oss i slutänden är att vi gör en positiv påverkan på datorgrafikvärlden. Nu kan vi gå från att nå tiotusentals kunder till att nå miljontals. Över en natt. Det är omskakande för mig i ordets allra mest positiva bemärkelse.

Epic Games har sedan tidigare samarbetat med Quixel, bland annat samproducerade bolagen en uppmärksammad reklamfilm för Unreal Engine tidigare i år. Där hade Quixel skannat in objekt och landskap på Island som sedan användes för att skapa en helt virtuell, men otroligt fotorealistisk miljö.

Det samarbetet blev också startskottet på processen som till slut ledde till att Epic Games köpte upp det svenska bolaget.

Används av Tesla, Apple och Disney

– Att bygga fotorealistiskt 3d-innehåll är en dyr process inom spelutveckling och filmproduktion. Genom att tillsammans med Quixel göra Megascans gratis att använda i Unreal Engine, kan den här nivån av artisteri nu bli tillgänglig till alla från storbudgetstudios till indieutvecklare, säger Epic Games vd Tim Sweeney i ett pressutskick.

Quixel grundades 2011 av den då 24-årige 3d-grafikern Teddy Bergsman som fram till dess jobbat på spelföretaget Starbreeze. Sedan dess har bolaget etablerat sig som en tungviktare i branschen, och Megascans är i dag den största databasen över fotorealistiska 3d-modeller på marknaden.

Apple och Tesla har använt bolagets 3d-modeller i sina reklamfilmer, Disneys nyversion av Lejonkungen bygger helt på bolagets mjukvara och oräkneliga dataspel, däribland Battlefield 5 och Destiny 2, använder sig redan i dag av Quixels 3d-modeller. Bolaget fick också en plats på Ny Tekniks 33-lista över Sveriges mest lovande unga teknikföretaget förra året.

Trots att Epic Games har sina fötter i spelbranschen kommer Quixel även fortsatt att sälja sina 3d-modeller till ett flertal branscher. Redan innan förvärvet inleddes ett samarbete med det nya moderbolaget inom ett område som kallas för virtual production, ett sätt att filma där mänskliga skådespelare med hjälp av exempelvis vr-headset kan interagera i och med digitala miljöer i realtid.

– I grund och botten är både vi och Epic Games eniga om att alla kreatörer ska ha tillgång till den typ av teknik som vi utvecklat. Oavsett om de utvecklar spel, producerar film eller jobbar med arkitektur eller bilar, säger Teddy Bergsman.

Samtidigt har Quixel växt med raketfart de senaste åren. Företaget har de senaste åren gått från ett 40-tal till över 120 anställda i sex länder. Många av dem sysslar med att skanna in nya objekt, miljöer och texturer som kan läggas till i Megascans. Förutom huvudkontoret i Uppsala finns i dag Sverige-kontor även i Stockholm, Göteborg och i Borrby på Österlen.

Bolaget kommer att fortsätta arbeta enligt samma struktur även under Epic Games ledning. Kontoren i Sverige och andra länder blir kvar, och Teddy Bergsman sitter kvar på chefsposten.

– Alla anställda kommer att följa med och vi kommer att fortsätta att expandera i ännu högre takt, säger han.

Quixel

Gör: Utvecklar 3d-databasen Megascans och 3d-verktygen Mixer och Bridge.

Grundades: 2011.

Ort: Huvudkontor i Uppsala och kontor i Göteborg, Pakistan, USA, Australien och flera andra länder.

Anställda: Över 110.

Omsättning: 15,7 miljoner kronor (2018).

Riskkapital: 25 miljoner kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets