Framgång är farligt gods
När jag gick på Handels – det här är över 20 år sedan – höll Nokias vd Kari Kairamo en föreläsning. Jag minns inte vad han pratade om, bara att han fick frågan varför Nokia var så diversifierat. De tillverkade allt från däck och stövlar till tv-apparater. Ungefär samtidigt hade de en reklamkampanj där de skröt över just vilka mångsysslare de var.
Vi hade fått lära oss i skolan att konglomerattanken var död. Det stod i böckerna att det var effektivare att bolagen fokuserade på sin kärnaffär och att investerarna själva spred sina risker genom att köpa aktier i olika företag. Men den insikten hade alltså inte nått Finland, eller i vart fall inte Nokia.
Några år senare tog Kairamo sitt liv. Så småningom blev Jorma Ollila vd och han gick fram i Nokias verksamhetsdjungel likt en sydamerikansk regnskogsskövlare. Allt som inte var mobiltelefoni åkte ut. Framgången blev nästan ofattbar. Nokia lade under sig runt 40 procent av den exploderande världsmarknaden för mobiltelefoner. Ledarskapet var så lysande att det användes som praktikfall på några av världens bästa skolor.
Men framgång är farligt gods. Nokia blev självbelåtet och är i dag delvis omkört av helt nya aktörer i mobilbranschen, som Google och Apple. På sidan 20 berättar vi om vad som gick fel och om nuvarande koncernchefen Olli-Pekka Kallasvuos kamp för att vända skutan.
Nokia är förstås ett helt annat och mycket starkare bolag än när Kari Kairamo styrde. Men det är också ett helt annat bolag än för tio år sedan, då kursen stod i all-time-high och det var värt fem gånger så mycket som i dag. När man tror att ett företagsbygge är klart, då har man problem.n
Apropå…
Utlandsägande: Att
Volvo blev kinesiskt känns på något sätt mycket bättre än att Saab blev rysk-holländskt.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.