Fullvärderad efter rusning

Verkstadsbolaget VBG har stigit kraftigt på kort tid. Även om trenden är positiv indikerar värderingen att potentialen är begränsad.

Vänta. I mitten av juni, i nr 25/2016, fick VBG Group en köprekommendation. Minskad aptit på cykliska aktier hade sänkt den välskötta verkstadskoncernens värdering till väl pressade nivåer med en aktiekurs vid dryga 100-lappen. Dessutom var balansräkningen urstark och ledningen på förvärvsjakt.

Fyra månader senare har aktien stigit med över 40 procent till 155 kronor som högst efter en halvårsrapport som visade sig vara starkare än väntat. Under andra kvartalet steg omsättningen med 12 procent och rörelseresultatet med hela 59 procent. Rörelsemarginalen förbättrades från 9,3 procent till 13,1 procent i årstakt.

Drivande i resultatförbättringen var de två lastbilsfokuserade affärsområdena, Truck Equipment respektive Edscha Trailer Systems, som dras med av en stark europeisk lastbilskonjunktur – en utveckling som också ser ut att hålla i sig i det korta perspektivet.

Medan välskötta divisionen Truck Equipment nådde ett rekordresultat under såväl andra kvartalet som första halvåret, har sorgebarnet Edscha, inriktat på skjutbara tak till trailers, äntligen fått upp farten. Den i flera år problemtyngda divisionen får nu bra hävstång på tidigare besparingar när omsättningen nu vänder upp. Under andra kvartalet ökade omsättningen med 28 procent och rörelsemarginalen stärktes från 5,5 till 12,3 procent i årstakt.

I VBG:s tredje affärsområde, Ringfeder Power Transmission, syns ännu inga tecken på bättring. Organiskt minskade omsättningen med 8 procent i årstakt under kvartalet och rörelsemarginalen försämrades från 7,7 till 7,0 procent.

Den starka utvecklingen gör att våra prognoser från i våras framstår som alltför konservativa. På de uppdaterade prognoserna landar p/e-talen på 15 respektive knappt 14 – inte farligt för ett välskött, nästan skuldfritt verkstadsbolag med god medvind. Det finns potential att överträffa våra prognoser, och kanske slår ledningen till slut till med ett förvärv – något som investerarna verkligen uppskattar i dagens klimat.

VBG:s beroende av den europeiska lastbilskonjunkturen gör det befogat att sänka rekommendationen. Just nu ser det bra ut, men bolaget verkar på en cyklisk marknad där det svänger snabbt.

Svagheten på den amerikanska marknaden, som brukar ligga före Europa, är ett orosmoln. Lägg därtill att VBG:s värdering inte ter sig lika attraktiv vid p/e 17–18 räknat på en mer normal rörelsemarginal kring 10–11 procent. Vi stiger av och siktar på att hoppa på när marknaden återigen underskattar VBG.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.