Fyndläge för börsoptimister

Mäklarfirman Neonet har haft ett mardrömsår på börsen. Men i ett lite längre perspektiv finns det mycket som talar för en vändning. KÖP

Det senaste året har en tredjedel av marknadsvärdet på de europeiska börserna försvunnit. Det är en börsutveckling som inte är till Neonets fördel. Allt annat lika betyder det mindre volymer. Kursen i Neonet har också fallit med 60 procent i år. Samtidigt har Neonets omsättning ökat. Under tredje kvartalet noterades rekordhöga rörelseintäkter. På rullande tolvmånadersbasis var intäktsökningen drygt 20 procent. Men resultatutvecklingen är inget att glädjas åt. Det senaste året har vinsten före skatt minskat med 38 procent.

I tider av extrem börsturbulens drar fondförvaltare och andra institutionella investerare ned på aktiviteten. Deras andel av Neonets intäkter minskade från 25 till 21 procent mellan andra och tredje kvartalet. Samtidigt ökade andelen av handeln från banker och mäklarfirmor nästan i motsvarande grad. Den tredje kundgruppen, hedgefonderna, ökade marginellt till 15 procent. Varför är detta viktigt? Jo, kunderna agerar olika på marknaden och dessutom varierar lönsamheten för Neonet kraftigt beroende på vem som handlar. Neonet får mer betalt när det är slutkunder, som institutioner, som skickar sina order via Neonets system. Det är en viktig förklaring till vinsttappet.

En annan förklaring är att kunderna betalar courtage utifrån hur stor affären är i kronor medan Neonets kostnader beräknas på hur många transaktioner som görs. Det optimala läget är därför få men riktigt stora affärer, samtidigt som utvecklingen under de senaste två kvartalen varit den motsatta. På lite sikt är kostnaderna på väg ned och alternativa marknadsplatser, MTF:er, tillämpar i stället volymbaserade avgifter. När en större andel av handeln flyttar dit förbättras därmed läget för Neonet.

Flera MTF:er (multilateral trading facilities) är i gång, som Chi-X och Turquoise. På Chi-X Europe är marknadsandelen redan, efter ett år, över 20 procent för bolag som ingår i brittiska FTSE 100 och 6 procent för aktierna i OMXS 30. Och fler MTF:er är på gång, Nasdaq OMX Europe har redan startat, Bats Europe och svenska Burgundy ligger i startblocken. Utvecklingen går snabbt och det talas om att ett hundratal handelsplattformar och alternativa marknadsplatser kan vara en realitet om några år. För Neonet är en sådan utveckling både bra och dålig. Bra därför att bolaget har teknik, kunnande och snabbt kan erbjuda handel. Dåligt därför att varje ny koppling till en marknadsplats kostar pengar.

I dag erbjuder Neonet handel på 34 internationella marknadsplatser. För banker och mäklarfirmor är det en fördel att inte behöva söka eget börsmedlemskap. De nya EU-reglerna, Mifid, innebär att varje mäklare ska utföra kundorder på bästa sätt, “best execution”, och göra affären på den marknad som erbjuder bäst pris, volym och avgifter. Då behövs ett system som skickar orderna till rätt ställe. Ett sådant har Neonet.

Och sättet att göra affärer utvecklas också i snabb takt. Ett nytt fenomen är “Dark Pools”, en typ av orderbok där det går att vara hemlig. Till skillnad från anonym handel på OMX Nasdaq där köp- och säljpriser samt volymer är synliga, visas ingenting. Det är bra för riktigt stora aktörer som inte vill påverka aktiekurserna. Tidigare ringde mäklarna runt för att samla ihop stora poster med aktier. Snart är det överflödigt.

I Neonets system går det också att lägga avancerade order med olika villkor, algoritmer. Det underlättar för traders som handlar med hela korgar av aktier på flera marknader samtidigt. Utvecklingen går mot en alltmer tekniskt avancerad handel där Neonet har fördel av att redan ligga långt framme.

I dag erbjuder Neonet handel i aktier och terminer. Men om utbudet på börsen breddas är inte vd Simon Nathanson främmande för att utöka Neonets verksamhet. Något som kan vara värt att hålla i minnet när allt fler ställer krav på organiserad handel och clearing av till exempel kreditderivat.

__________________________________________________________

Fem frågor till vd Simon Nathanson

Har finanskrisen påverkat era motpartsrisker?

– Vi har under den här enormt turbulenta perioden lyckats hantera våra risker på precis det sätt som vi har tänkt. Men det är klart att man ska vara ödmjuk och inse att med kraftiga kursrörelser ökar risken.

Flera alternativa marknadsplatser som Chi-X och Turquoise är nu i gång. Hur går det?

– Jag tror att det går som förväntat, Turquoise är till och med över förväntan. Men jag måste lägga till att det fortfarande är mest marketmaker-volym och det behövs fler slutkunder för att skapa riktig likviditet. Det är därför vår del inte har blivit så stor ännu. Vi ska nu att pusha ordentligt för att få över mer volym och vi tror att det lyckas.

Har konkurrenssituationen ändrats jämfört med för några år sedan?

– Det ser ungefär likadant ut. Några investmentbanker har ju problem och de har också den här typen av erbjudande. Jag tror inte att de lägger ned, men de kanske byter skepnad. När vissa konkurrenter med breda verksamheter, som aktiehandel, analys och finansiella tjänster, har problem värderas vårt erbjudande av renodlad aktiehandel högre av kunderna. Det är väldigt positivt.

Du har sagt att utvecklingen går mot volymbaserade prislistor. Har det hänt något?

– Det har skett, men väldigt lite. Det är en sak som jag inte är hundraprocentigt nöjd med. Jag skulle vilja att en större andel av vår volym processades på marknadsplatser med volymbaserade prislistor. Jag ser med tillförsikt att det förändras framöver och då förbättras vår marginal.

I dag har ni många men förhållandevis små affärer, vad behöver förändras?

– Jag ser det som bevis på att modellen fungerar. Men vi har vissa övergångsproblem. Vi behöver fler kunder och vi behöver styra deras handelsbeteende mot MTF:er. På så sätt får kunderna bättre pris och vi bättre marginaler. Vad vi ser nu är att volymerna ökar och antalet kunder når toppnivåer. Det tycker jag bådar gott inför framtiden.

____________________________________________________________

Marginaler vänder upp

Neonet är i hög grad en aktie för börsoptimister. Dels gynnas transaktionsintäkterna av högre marknadsvärden på världens börser. Dels blir det mer affärer från långsiktiga kapitalförvaltare när marknaden normaliseras. Det är bra för Neonets marginaler.

De långsiktiga trenderna verkar till bolagets fördel och vi räknar med att vinsten lyfter igen under nästa år efter att ha halverats under 2008. Så sent som förra året var bruttomarginalen över 50 procent, det vill säga skillnaden mellan vad Neonets kunder betalar för sina affärer och vad Neonet självt betalar till börser och andra aktörer. I år har nettot stadigt minskat till 34 procent under tredje kvartalet. Så småningom vänder marginalen upp igen. Inte minst när kunderna i större utsträckning handlar via alternativa marknadsplatser.

Sett till vår vinstprognos för 2008 handlas aktien till p/e 21. Det är inget fynd. Men om man, som vi, tror att såväl vinst som omsättning förbättras nästa år är läget annorlunda. Aktien värderas till cirka tolv gånger vinsten för 2009. Vi rekommenderar köp av Neonet och sätter riktkursen på ett års sikt till 26 kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.