G5 Entertainments rörelseresultat lägre än väntat

Spelutvecklaren G5 Entertainment redovisar en omsättning som var lägre än väntat under fjärde kvartalet. Rörelseresultatet steg men var var lägre än väntat. Styrelsen föreslår höjd utdelning.
Vlad Suglobov, G5 Entertainment
Vlad Suglobov. Foto: Carl Bredberg
Omsättningen sjönk 3,2% till 324,6 miljoner kronor (335,3). Utfallet kan jämföras med analytikerkonsensus som låg på 333,2. Räknat i dollar minskade omsättningen med 6%.

Under kvartalet kom 67% av intäkterna från de egna spelen, jämfört med 61% året innan. Den nya generationens spel, som släppts sedan 2019, stod för 52% av intäkterna jämfört med 40% föregående år.

Bruttomarginalen ökade till 65% (59) på grund av en större andel intäkter från egna spel. Ökningen beror också på den avgiftssänkning som Microsoft Store genomförde den första augusti förra året.

Rörelseresultatet blev 56,6 miljoner kronor (52,3), väntat rörelseresultat var 60,4. Rörelsemarginalen var 17,4% (15,6).

Resultatet efter skatt blev 54,2 miljoner kronor (47,6), analytikerkonsensus 54,5.

I utdelning föreslås 7,0 kronor per aktie (6,25). Väntat var 6,30.

Kostnaderna för användarförvärv låg under perioden på 65 miljoner kronor (72,9), vilket motsvarar 20% av omsättningen (22). G5 uppger att man generellt ska ligga inom ett intervall om 17-22%.

Antalet månatligt aktiva kunder sjönk med 12% till 6,5 miljoner. Antalet genomsnittliga månatligt unika betalande kunder minskade med 13%. Genomsnittligt antal aktiva dagliga användare sjönk 1% till 1,8 miljoner.

Den genomsnittliga månadsintäkten per användare ökade 5% till 63,3 dollar.

”Det fjärde kvartalet visade en tillfällig, men tydlig, nedgång i antalet aktiva dagliga spelare runt helgerna, detta till skillnad mot vad vi har mött tidigare år. Spel med en svagare dynamik, som Hidden City, och spel med stabil intäktsutveckling, som de flesta av Jewels-spelen, presterade under en kort tid under förväntningarna. Antalet aktiva spelare har återhämtat sig och är nu tillbaka på normala nivåer. Vår slutsats är att den tillfälliga nedgången var en anomali som berodde på att fler valde att tillbringa ledigheterna med sina familjer. Trots detta såg vi en starkt positiv intäktstillväxt för nyare mer dynamiska spel, som Sherlock. Den övergripande mixen av intäkter fortsatte att utvecklas positivt mot G5:s egna spel”, kommenterar VD Vlad Suglobov.

Han avslöjar också att över 3% av nettointäkterna i december 2021 kom från bolagets egen G5 Store och ytterligare 1% från annonsintäkter.

”Att vi diversifierade våra intäktsströmmar ledde till minskade butiksavgifter. De sjönk
till 23% under fjärde kvartalet, jämfört med 29% samma period föregående år.”

Framåt räknar G5 med att andelen intäkter från de egna spelen fortsätter att öka. G5 Store och annonsintäkter kommer också att fortsätta att öka som andel av försäljningen, samtidigt som de effektiva butiksavgifterna gradvis bör sjunka.

G5 står fast vid målet om att släppa sex nya spel under 2022.

G5 Entertainment, Mkr Q4-2021 Konsensus Förändring mot konsensus Q4-2020 Förändring
Nettoomsättning 324,6 333,2 -2,6% 335,3 -3,2%
Rörelseresultat 56,6 60,4 -6,3% 52,3 8,2%
Rörelsemarginal 17,4% 18,1% 15,6%
Nettoresultat 54,2 54,5 -0,6% 47,6 13,9%
Utdelning per aktie, kronor 7,0 6,30 11,1% 6,25 12,0%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.