Gigantiska insatser i elbilsracet

Allt fler köper elbil. Teknikutveckling och efterfrågan har satt fart på bilbranschen som nu investerar hundratals miljarder. Men utmaningarna växer.
Gigantiska insatser i elbilsracet - uniti-one-700_binary_6950961.jpg

Sammanlagt ligger den totala prislappen för elbilsinvesteringarna på 3 000 miljarder kronor om alla stora biltillverkare och de större nya elbilsföretagen räknas in. Men den kan jämföras med Sveriges stadsbudget på 977 miljarder kronor i fjol.

Till detta kommer industrin spendera ännu mer pengar, då underleverantörers utgifter inte är medräknade, och inte heller de summor som stater lägger på utvecklingen eller vad olika elektronik- och elbolag spenderar för att hänga med i satsningen.

– Samtidigt sitter tillverkarna i en rävsax eftersom de måste sälja många bilar med förbränningsmotorer för att ha råd att finansiera omställningen, säger Fredrik Sandberg.

Elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle kom med en prognos i januari, att antalet laddbara bilar är 2,2 miljoner i Sverige om tio år. År 2040 tror organisationen att nästintill alla privatfordon är elektrifierade.

Fordonspriset är väldigt starkt kopplat till batteripriset. När priset på batteri och bil sjunker till en viss nivå sker den stora marknadsförändringen, enligt Daniel Kulin, sakkunnig på Power Circle.

– Elbilen blir lika billig som en likvärdig bensin- eller dieselbil år 2025. Efter det finns det ingen anledning att inte välja en elbil när du köper nytt, eftersom driftkostnaden är lägre.

Utvecklingen är inte bara positiv. Det har kommit rapporter om fruktansvärda arbetsmiljövillkor för de gruvarbetare som tar fram metaller till elbilsbatterier i Kongo-Kinshasa. Bristande tillgång på metaller har också debatterats, vilket togs upp i en artikel i den vetenskapliga tidskriften Nature. Artikelförfattarna hävdar att om man inte utvecklar batteritekniken så kommer efterfrågan på batteriråvaror överskrida tillgången om tio år. Batteritekniken är dock under utveckling och Tesla har meddelat att bolaget ska fasa ut kobolt.

Klimatförändringarna har varit kända i decennier, trots det är det först nu tillverkare i stor skala börjat intressera sig för elbilar. Exakt hur stor klimatnytta de bidrar med är dock omdebatterat, vilket beror på att batteritillverkningen är energikrävande, samt att det spelar roll var elen som bilen drivs med kommer ifrån.

Läs mer om elbilsrallyt här. Eller i senaste numret av Affärsvärlden.

Du har väl inte missat att du som prenumerant även kan läsa Affärsvärlden i vår nya app.  Ladda ner appen Affärsvärlden Magasin i  App Store eller Google Play.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.