Grön omställning
Försäljningen av vätgasbilar rasar: ”Ingen tillfällig fluktuation”

Marknaden för vätgasdrivna bränslecellsfordon (FCEV) genomgår en ”strukturell förändring” mot nedgång, varnar det sydkoreanska analysföretaget SNE Research. Analyshuset presenterar siffror som visar på kraftigt fallande försäljning i USA, Europa och Japan under årets första tre månader. Detta enligt Hydrogen Insight som återger rapportens viktigaste slutsatser.
39 vätgasbilar i EU
Nedgången innebar att försäljningen i Europa föll med 91% under perioden, med 86% i USA och 53% i Japan, vilket enligt SNE till stor del beror på att politiken i allt högre grad gynnar batteri-elektriska fordon (BEV) samt att utbyggnaden av vätgasinfrastruktur släpar efter.
Endast 39 FCEV – samtliga Toyota Mirai och Hyundai Nexo personbilar – såldes i hela Europa under perioden, och endast 31 FCEV köptes i USA under kvartalet.
Kina dominerar
Totalt minskade försäljningen med 11,2 % jämfört med samma tremånadersperiod förra året. Globalt såldes endast 2 119 enheter. Mer än hälften av dessa – 1 197 – såldes i Kina, och samtliga var kommersiella fordon snarare än personbilar.
Den kinesiska regeringen har haft som mål att minska utsläppen från kommersiella fordon med hjälp av såväl vätgas som batterielektriska fordon (BEV).
“Ingen tillfällig fluktuation”
Den globala försäljningen av vätgasfordon har minskat stadigt sedan 2022. Därmed menar SNE Research att de senaste siffrorna inte är en tillfällig avvikelse utan del av en trend.
”Den pågående nedgången på den globala FCEV-marknaden är inte en tillfällig fluktuation utan ett strukturellt skifte”, skriver det koreanska analysföretaget.
”Trots fortsatt investering i teknikutveckling från stora bolag som Hyundai och Toyota övergår marknaden stadigt mot BEV. Denna förändring drivs främst av politiska riktlinjer och infrastrukturens tillgänglighet.”
Läs mer:
Experter sågar EU:s vätgasstrategi
Ståljätten tror inte längre på vätgas
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.