Goldman Sachs spår att intäkterna för streamad musik ökar med 3 miljarder dollar i år

Amerikansk investmentbanken Goldman Sachs har släppt sin senaste musikrapport, Music in the Air.
Hörlurar
Foto: Stina Stjernkvist / TT

I rapporten höjer banken bland annat värdet på skivbolaget Universal Music Group från 30 till 44 miljarder euro och förutspår ett snabbare skifte över till streamad musik.

Goldman Sachs räknar också med en högre intjäning för musikinnehållet genom nya format så som korta videoklipp, uppkopplad fitness och spelande. Denna trend har bara påskyndats av pandemin, uppges det i rapporten.

Vidare tror Goldman Sachs på en fortsatt konkurrenskraftig och fragmenterad marknad inom digital musikdistribution. De stora vinnarna på sikt spås bli Amazon, Google-ägda Youtube och kinesiska Tencent Music.

Vad som går mer att utläsa från rapporten är att värdet på musikkataloger väntas fortsätta öka i pris och att musikintäkterna når upp till 23,5 miljarder dollar i år, upp från 21,6 miljarder dollar 2020.

Intäkterna från betald streamad musik väntas öka med 3 miljarder dollar till 21,1 miljarder dollar i år.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Invesco
Annons från Trapets