Gratis är gott

Att få två pocketböcker om it-baserade affärsmodeller översatta och utgivna i ett så litet land som Sverige kräver sin författare. En sådan person är, tveklöst, tidskriften Wireds chefredaktör Chris Anderson. 2006 gav han ut “The Long Tail” om försäljning av smala böcker och andra nischprodukter. Tre år senare var det dags för “Free”, ett verk om affärslogiken i att tillhandahålla varor och tjänster gratis.

Boken kom alltså ut i fjol och väckte även i originalupplaga viss – positiv – uppmärksamhet i Sverige. Ändå är det först i och med Stefan Lindgrens utmärkta översättning som “Free” kommer till sin rätt för en bred publik. Förvisso kan väl alla näringslivsintresserade svenskar läsa engelskspråkig litteratur av det här slaget. Men faktamatade diagram över avkastningsrelationer är lättare att ta till sig på svenska. Och sådana illustrationer är det gott om i boken.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här