”Handeln är som en drog”
Det finns i dagsläget inget officiellt kommersiellt mål kommunicerat från ägarna, det vill säga kunderna, men Coops lönsamhet måste upp, och det är ganska bråttom, anser den nytillträdde vd:n Magnus Johansson.
Vid tidpunkten för den här intervjun har han haft jobbet i knappt tre veckor, men är helt säker på sin sak. Svenska dagligvaruhandeln omsatte 254 miljarder kronor i fjol. Den dominerande aktören är tveklöst Ica med halva marknaden, och den före detta självklara tvåan – Coop – har på senare år fått se ökad konkurrens från ett växande Axfood med kedjorna Willys och Hemköp.
Coop, vars totala försäljning landade på 48,2 miljarder kronor i fjol, har visserligen vänt en negativ trend där röda siffror har blivit svarta men det är knappt och vinstmarginalen på 1 procent är inte tillräckligt hög, anser Magnus Johansson.
– En bra aktör ligger på minst 5 procent. Det är små marginaler i den här branschen, du har ingen fallhöjd om du tappar volym. Det är riskabelt att ligga mellan nollan och ettan, då krävs det ingenting för att hamna på minus, säger han.
– Sedan kanske inte Coop ska vinstmaximera som ett börsbolag, eftersom ägarna faktiskt är kunderna.
Magnus Johansson kommer närmast ifrån vd-posten på bilreparationskedjan Mekonomen men tvingades gå efter bara ett drygt år på posten, eftersom styrelsen inte var nöjd med genomförandet av en ny strategiplan. Före tiden på verkstadsbolaget var han vd för Coop-delen Inköp och Logistik mellan år 2012 och 2013 och dessförinnan hade han en rad högt uppsatta positioner inom Lantmännen.
Att Johansson nu gör en bumerang i karriären och återvänder till Coop är inte så konstigt, säger han.
– Jag var i den situationen i livet där jag skulle välja nytt jobb och ny utmaning, och jag har varit i eller runt dagligvaruhandeln i nästan hela mitt liv. Den är så enormt rolig, det gäller att vara på tårna hela tiden. Det är som en drog.
För att förbättra siffrorna finns nu en konkret uppgift: renodla strukturen. I dag finns butiksverksamhet både inom Coop Sverige AB och utanför – som självständiga butiker, organiserade i ett trettiotal konsumentföreningar. Centralt, i bolaget, finns 241 butiker, utanför finns 414 butiker. Vid årsskiftet ska de centralt organiserade butikerna fasas ut och bli självständiga. Därmed kommer alla 655 butiker att ligga utanför Coop Sverige AB som i sin tur ska sköta saker som inköp, logistik och varumärkesfrågor. Johansson tror att det är det mest effektiva sättet att driva butiker på, inte bara för att kunna pressa inköpspriserna utan också för att han har sett att den finländska kooperationen är framgångsrik med denna typ av organisation.
– Vi ska arbeta med detta under hösten Sedan ska vi komma ut med en plan, det krävs en hel del. Men att stadigt bli lönsamma och växa, det gäller från och med nu.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.