Hårt fall för Duni

Konsumentproduktföretaget Dunis resultat föll tillbaka ordentligt enligt dagens kvartalsrapport.

Duni redovisar ett resultat efter skatt på 41 miljoner kronor för det första kvartalet 2011 (51). Resultatet per aktie uppgick till 0:86 kronor (1:09).

Nettoomsättningen uppgick till 867 miljoner kronor (960).

Underliggande rörelseresultatet blev 67 miljoner kronor (77), vilket gav en underliggande rörelsemarginal på 7,8 procent (8,1).

Resultatet före skatt uppgick till 55 miljoner kronor (66).

Duni meddelar att egna prishöjningar kan bli aktuella, mot bakgrund av trenden med ökande kostnader för handels- och insatsvaror.

Det säger vd Fredrik von Oelreich i en kommentar i kvartalsrapporten.

Duni förväntar sig att återhämtningen på den så kallade Horeca-marknaden (hotell, restaurang och catering) ska fortsätta på de flesta håll i Europa under året, ”vilket skapar förutsättningar för volymtillväxt”.

Under första kvartalet uppgick rörelsemarginal till 8,0 procent, snäppet sämre än 8,1 föregående år. Nettoomsättningen sjönk till 867 miljoner (960).

”Utfallet i det första kvartalet hamnade något under vår ambitionsnivå såväl försäljnings- som lönsamhetsmässigt”, kommenterar vd.

Omsättningsminskningen beror främst på den starkare svenska kronan, men även mätt i fasta växelkurser sjönk omsättningen med 3 procent och det är i första hand affärsområde Tissue som haft en svag utveckling med lägre leveranser till hygiensektorn samt en försämrad försäljning generellt sett i efterdyningarna av branden vid ett av pappersbruken i juni förra året.

Sammantaget har dock kapacitetsutnyttjandet varit på en hög nivå och en förbättrad produktivitet i kombination med prishöjningar har lett till en resultatförbättring inom Tissue.

För affärsområde Retail var försäljningen svag till följd av minskade private label-volymer och dessutom har har Duni tappat en del volymer i Norden och Tyskland. Däremot försvarar bolaget sina marknadsandelar på premiumsortimentet och ser en fortsatt förbättring av produktmixen, heter det i rapporten.

För huvudområdet Professional steg omsättningen mätt i fasta växelkurser med knappt 3 procent och med hänsyn taget till de prisökningar som genomfördes i fjol så innebär det i stort sett oförändrade volymer,enligt Duni.

– Även om vi ser en positiv utveckling på vissa marknader såsom Sverige och våra tillväxtmarknader, så har inte Horeca-marknaden i Tyskland utvecklats lika positivt som ekonomin i dess helhet, säger Fredrik von Oelreich.

Rörelseresultatet sjönk inom Professional till följd av den något svagarevolymutvecklingen på mogna marknader och delvis på grund av ökade investeringar på prioriterade marknader.

– Vi noterar också att priserna på handelsvaror ökat under kvartalet och vi bedömer att inflationstrycket kommer att fortsätta för våra viktigaste insatsvaror, avslutar Fredrik von Oelreich sitt vd-ord.

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco