Hett under halloween
Intresset för halloween har vuxit successivt i många år i Sverige, men nöjeskoncernen Parks & Resorts har bidat sin tid. Av koncernens fyra parker – Kolmården, Gröna Lund, Furuvik och Skara Sommarland – var Kolmården först ut med att ha öppet under skräckveckorna hösten 2013. Gröna Lund höll halloweenöppet för första gången förra hösten.
År 2013 spenderade 16 000 gäster på Parks & Resorts cirka 2 miljoner kronor under halloween. I fjol spenderade cirka 150 000 besökare 50 miljoner kronor, motsvarande 4 procent av omsättningen. Marginalen ligger kring 20 procent.
Att ha öppet på halloween har inte bara fördelar. Under vinterhalvåret monteras attraktioner ner, smörjs och rustas upp.
– Att ha öppet ger oss mindre tid för den typen av underhåll. Vi planerade ganska länge. Vi behöver en massa för att det ska vara lönsamt, säger Christer Fogelmarck på Parks & Resorts.
Rörelsemarginalen ligger runt 20 procent på hösten, men det bygger på volymer. Går antalet besökare ner, minskar marginalerna ganska fort.
På Liseberg är försäljningen per gäst lägre än på sommaren, men högre än under jul. Omsättningen ligger på mellan 60 och 70 miljoner kronor.
I fjol hade Liseberg nästan 300 000 halloweenbesökare, vilket ledde till omsättningsrekord. Säsongen är väldigt kort, men Liseberg vill ändå få höstverksamheten att växa.
– Vi ser att säsongen fortsatt har stor potential.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.