Hexagon toppar förväntningarna

Mätteknikbolagets vinst kom in ett par procent över prognoserna.

Mätteknikbolaget Hexagon redovisar ett resultat före skatt på 170 miljoner euro (132) för det andra kvartalet 2015.

Det var knappt 2 procent bättre än förväntningarna som låg vid 167 miljoner, enligt SIX News/Inquiry Financial.

Valutaeffekter påverkade resultatet positivt med 16 miljoner. Besparingsprogrammet, som aviserades sista mars och som syftar till att sänka kostnaderna i Schweiz och USA med 35 miljoner, påverkade positivt med 4,5 miljoner i kvartalet.

Bruttoresultatet blev 473 miljoner (365), vilket gav en marginal på 60,5 procent (57,4).

Rörelseresultatet blev 177 miljoner (140), vilket gav en marginal på 22,7 procent (22,0). Väntat var 175 miljoner och 22,6 procent.

Resultatet efter skatt var 136 miljoner (104), motsvarande0,37 euro per aktie (0,29). Väntat var 133 miljoner och 0,37 euro.

Försäljningen uppgick till 781 miljoner (636), väntat var 774 miljoner. Tillväxten på totalt 23 procent fördelade sig på 13 procent valuta, 5 procent struktur och 5 procent organiskt. Väntad organisk tillväxt var 5,4 procent.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.