HUI sänker BNP-prognos för 2014

HUI Research bedömer att Sveriges BNP kommer att växa med 2,0 procent under 2014 samt med 2,9 procent under 2015, enligt en konjunkturrapport på tisdagen.

Prognosen kan jämföras med prognoserna om en tillväxt på 2,4 procent 2014 respektive 2,9 procent 2015, från juni.

De svenska hushållens konsumtion väntas öka med 3,0 procent 2014 (3,0). Prognosen för 2015 ligger också på 3,0 procent (3,0).

Den totala detaljhandeln i volym förväntas öka med 3,0 procent 2014 och med 3,0 procent 2015, vilket är oförändrade prognoser jämfört medtidigare. Dagligvaror förväntas öka med 2,5 procent såväl i år som nästa år. Motsvarande tal för sällanköpsvaror är 3,0 procent respektive 3,5 procent.

”Hushållens konsumtion är dock stabil och ger ett starkt stöd åt tillväxten i svensk ekonomi. Vår prognos är att hushållens konsumtion ökar med 3,0 procent såväl 2014 som 2015. Förutsättningarna för detta är övervägande positiva. Dock bjuder 2015 sannolikt inte på inkomstförstärkningar från politiskt håll. Möjligen införs amorteringskrav, vilket i så fall minskar hushållens konsumtionsutrymme något. Givet att konjunkturen gradvis stärks under 2015 bör dock den historiskt höga sparkvoten börja sjunka, vilket då ger stöd åt konsumtionen”, skriver HUI Research.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.